Hina matsuri!

Igår var det den 3/3 och Hinamatsuri här i Japan. Det är en "festival dag" endast för tjejer där oftast mormor och morfar (men i vissa fall kan det bli farmor och farfar, som med oss utlänningar vars mammor inte är japanska) käper speciella dockor som sitter i en fin monter och ger till sina barnbarn. Dockorna representerar Kejsaren, hans fru och sen deras tjänstefolk. Dockorna ska kunna suga åt sig "bad spirits" så man gör detta för att skydda sitt barnbarn så hon får ett lyckligt liv. Traditionen säger också att om man inte tar ner dockorna senast dagen efter så blir resultatet att barnbarnet/dottern gifter sig sent.


Här är min lilla älsklings tjej framför hennes dockor medan hon sjunger hina matsuri sången.

Vi får se vad för festivaler och annat jag kommer att få ägna mig åt, beror på vad det är för kön på den lille. Men jag tror bestämt att det som står närmast på turlistan är bindningen av magen i graviditets månad 5. Dock är det en bit kvar dit så där får ni hållas tills det är min tur :)

Kommentarer
Postat av: Annica

Vilken fin tradition och "festivaldag":)

2012-03-09 @ 19:45:05
URL: http://mangaandart.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0