Lite om japanska mödravården!

Tack för alla kommentarer till förra inlägget! Det ska bli skitskoj rent ut sagt och det har varit så svårt att ha bloggen och inte säga något. Jag ser också och håller med kommentarerna om att jag får ta mig samman och posta som jag brukade göra, nu när jag inte behöver hålla hälften av mina dagar hemliga för er längre.

Tänkte svara lite på frågor om mödravården, nu är inte första gången jag fått frågor om det men jag har aldrig riktigt svarat och nu känns det väl som att det passar att jag gör det!

Jag har inte direkt någon erfarenhet av mödravården i Sverige så det får ni alla ha i tankarna när ni läser, för mig är det som händer kring mig och lillfis här det som är normalt och det som sker i Sverige är helt främmande. Min känsla är att man bestämmer lite själv hur ofta man vill gå på Ultraljud efter att graviditeten bekräftats. Den bekräftas med att man gör ett VUL och ser hjärtat. Anledningen till att man väntar just på hjärtat verkade vara en mix mellan mindre risk för missfall och mindre risk för abort så med hjärtslagen så får man order om att gå till kommunhuset för att registrera sin lilla bebis! Det tog lite tid för oss att se hjärtat på våran bebis därför har vi faktiskt gjort ett VUL i veckan sedan vecka 4 och det har verkligen varit asballt och se hur det bara blir större och större!


Bebisen måste registreras och så eftersom vi har annan sjukvård än t ex Sverige, här ingår inte sjukvården i skatten utan är en separat försäkring som alla har, så då registrerar man sin graviditet hos kommunhuset och då trots att en graviditet inte är ett sjukligt tillstånd så får man ändå ekonomisk hjälp med den (fria läkarbesök under grav bl. a)

Man får också den älskade lilla Maternity Boken (Boshi techo) som man kan höra om i draman ibland, den lilla boken ska jag från och med nu alltid ha med mig när det är något som rör lillan och så registreras det där i, precis som en "Mina första år" bok fast för läkare. Min är gul och jättesöt men eftersom min bebis också är halvsvensk fick vi även en på engelska för Sveriges skull som min läkare skriver i parallellt, då har dom lätt tillgång till min bebis historik utan att behöva journaler. Det gula häftet är kuponger för läkarbesök som kommunen tycker är viktiga och då tar 70% av kostnaden för, besök över det får man betala själv och ett VUL går på runt 2000 yen så det kostar inte så mycket.

Underst är en bild på mitt fina videoband med min bebis på :D Tyvärr har vi ingen video att titta på hemma men bandet måste jag alltid ha med mig vid undersökningar så spelar läkaren in allting, så att det lätt går att kolla sen om något skulle hända. Bästa är också att jag alltid får precis så många utskrivna bilder som jag vill, han frågar alltid om jag behöver några extra!

Kommentarer
Postat av: Sauron

Coolt med videoband där man kan se hur plutten växer från gång till gång! :)



Här får man ett intyg först efter första UL i ca v18-19 på att nu har du en bebis i magen.



Blir spännande att följa dig och magen :)

2012-02-11 @ 22:19:18
URL: http://genomsaraslins.blogg.se/
Postat av: Emma

I sverige när ett barn föds får man två påsar med lite kläder, blöjor, rabattkuponger samt en grön bok som man fyller i viktiga grejjer såsom vikt, huvudomfång, längd o.s.v varje gång man är till BVC(barnavårdscentralen).

Och oftast är det så att man kan riskera missfall ända till vecka 10 eller nått sånt, så man gör UL runt v 12-19.

Min lillfia är 1 år och 1 månad idag :)

2012-03-19 @ 16:30:17
URL: http://mizerableunmei.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0