Förkyld och kultur krock

Så vid 4 tiden gick jag till läkaren med min snoriga näsa och visst är jag snorförkyld. Han sa även att jag inte behövde gå till läkaren med en förkylning (vilket jag naturligtvis vet) men att jag inte behöver "gaman" (som man säger i Japan, betyder att härda ut) heller utan att det finns bebis säkra mediciner för att hjälpa kroppen.

Det här med läkarbesök är nog det största och i stort sett enda problem i kultur väg som jag och Yuji har. I Japan går man nämligen till läkaren så fort man nyser (så känns det i alla fall men riktigt så hysteriskt är det inte) medan i Sverige så börjar man fundera på och gå när man ligger på dödsbädden.

Jag tycker inte att jag ska springa till doktorn så fort jag blir lite sjuk, det finns så många baciller som jag inte träffat på än och det bästa för mig då är att få bli sjuk och bilda antikroppar. Yuji dock tycker det är rent löjligt vansinne, är man sjuk och hemma från arbete/skola då går man till doktorn punkt slut. Så detta bråkar vi alltid om när jag blir dålig. Oftast slutar bråken med att jag säger att jag ska gå och han säger bra och jag går inte utan läker av mig själv men den här gången gav jag med mig eftersom jag både är med barn och måste infinna mig i skolan den här veckan. Dock tillskillnad från svenska läkare så finns det alltid något en japansk läkare kan göra, bakterie dödande, smärtstillande, febernedsättande, slemmlösande osv, etc. Dessa mediciner är mycket billigare att få utskrivna av läkare än att köpa receptfritt.

Mitt läkarbesök idag, som inkluderade ultraljud och medicin kostade inte ens 100 kr :)


Jag fick lite baby safe medicin, som ni ser är i pulver form. För dom som studerat japanska så vet ni att man på japanska säger "Har du druckit medicin?" och det här är anledningen till att man använder verbet druckit istället för ätit eller tagit. Japansk medicin är nämligen ofta i pulver form!

Jag fick också en ny medicin bok för min förra är slut, den nya är mycket sötare, rosa! Den boken har man alltid med sig till apoteket, så sätter personalen in etiketter på de mediciner man gått utskrivna så andra apotek och läkare kan se ens medicin historik. Väldigt smart tycker jag. Jag är väldigt noga med min!

Kommentarer
Postat av: Tokyo - Love

Oh, hoppas du blir bättre.

Hahaha, dricka medecin.. jo det har varit fokus på just det på alla japanska-kurser jag läst. Lite kul eftersom man kanske inte behöver använda uttrycket så ofta.

2012-02-28 @ 15:04:41
URL: http://sakuradesu.blogg.se/
Postat av: Linn

Sånt här är så intressant! Jag bor tillsammans med min svägerska som är från usa och hennes historier om sin uppväxt och hur det är i usa får det att rysa i kroppen. Nu har vi lärt henne att man går till vårdcentralen här i sverige, man väntar inte tills det är kris. Så nu har hon äntligen kollat upp sina allergier! Och vi har varit som din man är, pushiga och blivit frusterade när hon inte vill gå till vårdcentralen. haha!

2012-02-28 @ 15:37:04
URL: http://wildsofmyheart.blogspot.com
Postat av: Elin

Haha, ja min inställning till doktorn är lite lika. Jag säger att jag bara går till doktorn om jag behöver sys eller är dödssjuk, annars härdar jag ut tills det går över XD

2012-02-28 @ 19:13:39
URL: http://iwearahalo.blogg.se/
Postat av: Mia

haha, jag är likadan, brukar vänta in i det sista innan jag kryper iväg till sjukhuset. Oftast blir man ju frisk av sig själv ändå...

2012-02-28 @ 20:57:49
URL: http://bokkei.blogg.se/
Postat av: Emma

En sån där medicinbok borde vi ha i Sverige med. Hade varit guld värt inom akutvården i Sverige och dessutom för farmaceuter för att kolla efter interaktioner mellan olika läkemedel. Om jag någonsin hamnr på någon högre post när jag är färdigutbildad ska jag faktiskt föreslå att alla i Sverige borde ha en sån fin medicinbok.



Kram från Emma

2012-02-28 @ 21:07:34
URL: http://redlittlepanda.blogg.se/
Postat av: Liiitza

Krya på dig!!

2012-02-29 @ 05:19:48
URL: http://www.liiitza.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0