3 årigt visum!

Yes! 3 år fick jag visumet förlängt till! Förhoppningsvis så är reglerna dom samma när dom 3 åren har gått så jag kan ansöka om PR (permanent residency) istället för att fortsätta med haiguusha visum.
Jag fick även det nya ID kortet som införst nu i somras, juni/juli någon gång jag minns inte exakt. Min åsikt enligt det nya kortet är att det bara är blaj. Jag hade inget emot vårat Alien Registration Card eller Gaikokujin torokusho som det heter här men det finns då uppenbarligen dom som störde sig på det och kände sig väldigt särbehandlade av att vi hade ett speciellt ID kort som japanerna inte behövde. Det jag rent ogillar med det nya kortet är att våra registrerade alias inte står tryckta på kortet, dom av oss som har alias har alltså tagit fulla kanji namn för att göra livet enklare här istället för att hela våra långa namn ska skrivas i katakana (vi västerlänningar har ju också i de flesta fall mellan namn som bara gör livet surare för en här i Japan) så om jag skulle gå till t ex en bank nu och dom skulle ifrågasätta kanjin som jag använder så kan jag inte identifiera mig med mitt ID längre. Suck. Men jag hoppas det är folk som är nöjda och känner sig mer jämställda nu.
 
Tyvärr blir det ingen bild på kortet då jag inte vill lägga upp mina ID handlingar offentligt på internet, men det är lite blått och lite grönt :D
 
Jag måste hoppa i säng för imorgon ska vi på öppna förskolan igen jag och Shingo, det visade sig såklart att det även finns en 2 minuter från där vi bor istället för 20 min som jag gick i fredags. Så typiskt. Men jag tänker ändå gå kvar borta i Ota-ku också!

Kommentarer
Postat av: Tokyo - Love

Oh, så skönt! Grattis! (eller vad man ska säga...*)

Svar: Tackar :D det är grymt skönt!
Mimi

2012-12-03 @ 21:35:18
URL: http://sakuradesu.blogg.se/
Postat av: Henrik

Fordelen ar val att dom nu har inbyggt chip med all information som kan lasas av, forhoppningsvis kan man anvanda det oftare an att behova uppge sina uppgifter hela tiden.

Svar: Hm. Tycker jag aldrig använder mitt ARC men kanske är annorlunda för andra. Jag är mest sur över alias delen.
Mimi

2012-12-04 @ 04:07:16
Postat av: Mia

Guu vad skönt för dig, då kan du slappna av i tre år iaf ^^

eller...ja hur mycket man nu får slappna av som småbarnsmor.. ;)

2012-12-05 @ 15:07:46
URL: http://bokkei.blogg.se
Postat av: Anna-Lena

Vad skönt med 3-årigt visum!

2012-12-05 @ 22:20:04
URL: http://www.zimtsternli.blogg.se
Postat av: Tessosan

Härligt!:)
Har ställt en fråga till dig tidigare men har inte fått något svar så jag testar igen: vet du om det finns något Ajisen Ramen (restaurangkedjan) i Tokyo?

Svar: Ja det finns :) Men jag har aldrig ätit där.
Mimi

2012-12-07 @ 01:13:58
URL: http://tessosan.blogg.se
Postat av: Tesso

Vad bra! Men var någonstans? Har letat överallt på internet men hittar ingen adress eller ens distrikt. Kan verkligen rekommendera deras mat, åt den nästintill varje dag när jag var i Kina, den är himmelsk!:)

2012-12-14 @ 08:04:25
URL: http://tessosan.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0