Inu no hi - 5 månader!

Idag har vi haft våran Inu no Hi.
Yes! Jag är äntligen i femte månaden och äntligen var det min tur att gå till templet!

Vi var på samma tempel som var med i Shinzanmono, i ett av avsnitten med urmakaren. Det är precis samma som vi idag var på och "välsignade" våran graviditet och födseln av våran lillfis!


Att det just är en hund är vad jag förstår gör att hundar anses ha en lätt förlossning och detta vill man då önska kvinnan (jag tackar och tar emot). Man kan göra det på lite olika vis allt ifrån värsta ceremonin för några tusenlappar till några hundralappar för att en präst petar på en. Yuji och jag ville dock göra det bara han och jag och vi la i varsinn 10 yen mynt (istället för det vanliga 5 yen för att få dubbelt!) och ringde i klockan medan vi önskade. Sen klappade vi hunden med hundvalpen.


Jag köpte också min "charm" som man även får med som en tyglapp med välsignelsen i som man kan sy fast på det bälte som man från 5:e månaden kan ha på sig så att turen alltid skyddar bebisen. Detta stödbälte går också att köpa lite fina på templet. Jag har dock inte bestämt mig för om jag vill ha något stödbälte, tar det sen när magen blir tung, hittills väger den lille bara cirka 152g så det ska jag nog klara.


Kommentarer
Postat av: Robin

Då får jag väl passa på och gratulera er och önska er en glad påsk =) själv så står det mellan Japan och Nya Zeeland för min del.



Jag har ledsnat helt och hållet på Sverige. Så jag kommer troligen att läsa vidare på uni eller högskole nivå inom programmering, medans jag checkar läget i Japan och Nya Zeeland.



Det är också därför som jag finner din blogg intressant, för man får liksom se Japan genom en svensk ögon. Man kan relatera mer så att säga =)



Ni får lycka till med allt i vilket fall!

2012-04-08 @ 16:46:29
URL: http://thegamingground.com
Postat av: Anonym

Japansk kultur verkar så härlig med alla dessa specilla högtider och annat :)

2012-04-08 @ 18:57:48
Postat av: Tokyo - Love

Oh, så mysigt det låter! Superfin bild på er två, underbart härligt!

2012-04-08 @ 21:53:07
URL: http://sakuradesu.blogg.se/
Postat av: Carolin

Sv: Tack (: Fick veta av läkaren i morse att vi får åka hem om två veckor! Blev så glada för vi är så trötta på sjukhuset nu! Men hon är så liten så vi kommer ha en pyttebebis där hemma sen, haha :P Kommer ha stans minsta bebis skojar vi om.



Okej, det var lite svårt att se för oss också först men barnmorskan var nästan helt säker på en tjej. Navelsträngen var liksom i vägen men hon kunce ändå inte se något som tydde på en snopp och så såg hon tre sträck som oftast bara finns när det är en tjej, som typ visar att det är blygläppar :P

Vi var helt säkra på en pojke eftersom sambon har två pojkar sedan tidigare och har alltid skämtat om att han bara kan få pojkar och måste skaffa två barn med samma tjej (pojkarna har olika mammor, haha) för att få en flicka så vi berättade ju inte för många att det var en flicka först för att vi ändå kände oss osäkra och tänkte att "tänk om det är en pojke ändå" :P

Ja, jag kände också att jag ville veta kön medans sambon inte riktigt ville det först men gav med sig och man märkte att han ville för han var jättesnabb med att säga att han ville veta när vi var på ultrajudet (:



Det har verkligen varit en lång resa men tiden har ändå gått rätt fort förutom nu på slutet för nu står allt stilla känns det som. Men däremot läser jag fortfarande såna där veckobrev jag får från pampers om hur de utvecklas i magen och jämför, haha :P Det var kul när det fortfarande vr saker som skulle utvecklas, som ögon, ögonbryn/fransar osv som inte fanns från början och se de komma fram och ögonen var helt svarta först och såg helt onormalt ut eftersom hon var så liten men nu ser de ut som de ska och har fått en mörk, mörk blå färg, lite häftigt med tanke på att vi trott att hon komemr få sin normala färg direkt eftersom hon är så tidigt men tydligen kanske hon får blå ögon göst men hon kommer nog få bruna sen eftersom jag har blå/gröna och sambons är starkare eftersom han har bruna (:

2012-04-10 @ 15:47:35
URL: http://carowlin.blogg.se/
Postat av: Jenny

Hej, jag har kikat in på din blogg då och då sedan 2009 och nu ser jag att ni skall bli föräldrar - stort grattis!



Det skulle vara spännande om du ville skriva lite om hur det fungerar i Japan. T ex om det finns föräldrapenning, hur länge är det vanligt att föräldrarna är hemma med barnen, finns det dagis och i så fall vid vilken ålder brukar barnen börja där? Kommer du vara klar med din utbildning nu i sommar eller är den längre än 3 år? Finns det många jobb som game creator i Japan? Vad sysslar din man med? Hur stort bor ni? Kommer ni flytta nu när ni ska ha barn eller kommer denna bostaden att räcka till för er alla tre?



Massa frågor som du ser :)



Grattis igen!

2012-04-11 @ 21:56:47
Postat av: eine

Jag tycker det är så jädra kul att läsa om hur det är att vara preggo i Japan, det är verkligen en himla skillnad i jämförelse. Här i Sverige gör vi ju ingen big deal av något alls egentligen, men i Japan verkar det finnas som en liten ceremoni för allting, det verkar så mysigt :'>



Usch jag blir så galet bebissugen av att läsa sådant här ababababababaa heidooo @_@

2012-04-14 @ 11:30:35
URL: http://falseadvertising.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0