Svar på frågestunden om efter Japan skalvet.

Är det mycket som är förstört i Tokyo eller har ni klarat er?
Jag tror att den mesta skadan som åstakommits är inomhus, saker som ramlat och gått sönder. Jag har en vän som är orolig över några sprickor hemma. En annan vän fick plocka upp hela köket för det hade bara ramlat ur skåp och lådor. Våran lägenhet är väldigt jordbävningssäkrad och vi bor inte heller så högt upp, jag tror det hade stor betydelse för svajningen och så.
Hur är nyhets rapporteringen i japan är det mycket om kärnkraften?
Det är en hel del om kärnkraftverken men också om räddningsarbetet och efterskalven som fortfarande håller på. Folk är minst lika rädda, om inte mer, för att skalven inte ska vara över och att det ska skaka till ordentligt igen som för att vi ska utsättas för strålning.
Tror du det är säkert att åka till Japan inom en snar framtid och studera?
När UD tycker det är säkert att komma hit igen och landet kommer på fötter så tycker jag det.
Vad får ni för info om katastrofen, mat osv?
Mat som i strålningen i maten så får vi veta precis som det är. Även med hur mycket mat det finns i landet och vad de tomma hyllorna betyder. Många blir misstänksamma på ärligheten och börjar då att helt undvika att dricka kranvattnet och slutar inte att hamstra fast dom blivit tillsagda. Men.. det är ibland faktiskt inte värre än det är.
Hur ser era dagar ut nu? Ska du jobba eller är det stängt?
Våra dagar ser helt normala ut. Både Yuji och jag jobbar och min körskola är öppen som vanligt. Min skola vet jag inte lika säkert än dock, det går ju en större andel utlänningar där och många flydde fältet rätt fort.
Var det jobbigt att åka tillbaka efter det som hade hänt?
Ja och nej. Vi var båda rätt otåliga och nästan desperata att få komma tillbaka, det är väldigt stressigt att bo i en resväska utomlands. Men det var en overklig känsla att komma hit och se att det på tv faktiskt var på riktigt. På något vis kändes det nog som en film, så att se alla neon skyltar avstängda och varor slutsålda var väldigt konstigt.
Tycker du personligen att man kan åka som turist om ungefär... en månad? (påsklovet)
Jag kan inte personligen ge några åsikter eller råd om det alls. Bäst är att följa UDs rekommendationer, för att garantera sin hälsa och saker som att veta att man kan åka hem.
och hur långt tid tror du det kommer ta innan turister kan åka till Japan?
Jag har absolut ingen aning. Jag vet inte hur stort inflytande UD i Sverige har heller, om deras rekommendationer faktiskt är något man tvingas till att följa. Men jag tycker man framför allt ska tänka på att genom att komma hit så behöver man använda Japans resurser, man behöver vatten, mat och el, det som vi behöver som bor här.
Jag ska med störst chans åka och studera japanska i Gifu i Oktober, har du några tips på vad jag behöver förbereda mig med?
Hm! Det här är en bra fråga! Jag hade ingen erfarenhet av Japan innan jag åkte så jag gjorde egentligen inte så mycket mer än att jag såg till att ha lite växlade pengar, aktivera utlandsbetalningar hos min bank, såg till att jag hade lite kopior av översatta betyg och gamla CVs.
Men såhär med facit i hand så brukar alltid rekommendera mediciner och skönhetsprodukter som man använder. T ex alvedon och ipren. Foundation, hudkräm. Hårfärg är bra också. Allt sånt finns såklart här men när man först kommer hit så kommer ingenting förutom kranvatten att vara bekant. Det är en stor stress att försöka hitta allt som man behöver, det tror jag är bättre att man finular ut i sin egna takt vart man kan hitta saker (det är också väldigt dyrt att köpa fel hela tiden). Vanish rekommenderar jag starkt att ta med, alla tvättmaskiner i Japan tvättar i kallt vatten.
Plugga hiragana och katakana är alltid bra!
Hur är det i Tokyo just nu?
Det är precis som vanligt. Men det hänger en känsla i luften, det är mycket mörkare än vad jag är van vid (för elen) och det medför en svag, dyster känsla på något vis. Men det är ingen panik och folk håller modet uppe.
Har det gått bättre eller sämre i Japan just nu?
Det går hela tiden framåt.
Tar du jodtabletter eller skyddar dig mot eventuell strålning på annat vis? Kan du berätta varför, varför inte?
Nej just nu gör vi ingenting för att skydda oss mot eventuell strålning, skulle väl kanske vara äta sjögräs i sånna fall (Nori och miso innehåller naturligt iodine). Anledningen är väl mest att tanken inte ens slagit oss.
Är det många av dina vänner som lämnat Japan/åkt iväg? Både japaner och utlänningar?
Mina japanska vänner är kvar men de flesta av mina utländska vänner flydde tidigt till sina hemländer.
Varför åkte du/ni inte till Sverige från Italien?
Det här är en sån känslig fråga och jag tror det är väldigt svårt att förstå varandra i det här. Jag är inte i Sverige för att jag bor inte där. Den vardagen som ni har, som ni lutar er tillbaka på, som ni känner till den har jag här. Det är lite skillnad på mitt liv och på de som kommit hit för att plugga något år, Japan är det land som har huvudansvaret för mig.
Och så vill jag också svara med ett citat från en artikel just om oss utlänningar som inte flyr från Japan:
"But for many non-Japanese with jobs, families and friends, the ties that bind are keeping them in their adopted home. "Tokyo has been good to me. I love this city," said Dianne Takahashi, an Australian novelist who writes under the pen name Dianne Highbridge and is married to a Japanese.
"You don't run out on something you love.""
(Artikeln finns att läsa i sin helhet här (http://www.reuters.com/article/2011/03/22/uk-japan-foreigners-idUSLNE72L04320110322)).
Är du rädd?
Nej det är jag inte.
Vad fick dig att flytta till Japan?
Jag fick aldrig något fotfäste i Sverige och bestämde mig för att försöka någon annanstans. Det var en av de större anledningarna. Jag tycker inte heller att Sverige är ett speciellt bra land att leva i. Att det just blev Japan var lite blandade orsaker men mycket för att jag misstänkte att befolkningen här delade lite mer mina åsikter om olika saker och ting.
Är de inte svårt att ta körtkort i Japan?
Det är nästan precis som i Sverige kan jag säga! För jag har faktiskt gått på körkskola i Sverige, men det var runt 5 - 6 år sedan. Det finns lite små skillnader som att det är mer obligatoriska teori kurser och att man måste ha tagit 10 stycken plus ha övningskört 15 för att kunna ta PROVET för KÖRKORTSTILLSTÅND. Det ansöker man ju bara om i Sverige.
Har du nån gång tänk på att skaffa barn? (:
Oja, dagligen! Jag är väldigt barnkär och kan knappt vänta tills att få träffa mina framtida bebisar. Två stycken tänkte jag bjuda Japans totalbefolkning på!
Jag har fått otroligt många liknande frågor så jag har vävt ihop rätt ordentligt fört att få lite mer fylliga svar och inte lika mycket att bläddra igenom!




Är det mycket som är förstört i Tokyo eller har ni klarat er?
Jag tror att den mesta skadan som åstakommits är inomhus, saker som ramlat och gått sönder. Jag har en vän som är orolig över några sprickor hemma. En annan vän fick plocka upp hela köket för det hade bara ramlat ur skåp och lådor. Våran lägenhet är väldigt jordbävningssäkrad och vi bor inte heller så högt upp, jag tror det hade stor betydelse för svajningen och så.

Hur är nyhets rapporteringen i japan är det mycket om kärnkraften?
Det är en hel del om kärnkraftverken men också om räddningsarbetet och efterskalven som fortfarande håller på. Folk är minst lika rädda, om inte mer, för att skalven inte ska vara över och att det ska skaka till ordentligt igen som för att vi ska utsättas för strålning.

Tror du det är säkert att åka till Japan inom en snar framtid och studera?
När UD tycker det är säkert att komma hit igen och landet kommer på fötter så tycker jag det.

Tror du att du är säker? De flesta tror inte att någon i Tokyo är speciellt säker nu med strålning i vattnet och så. Tycker du inte att det är konstigt att alla andra ville fly men inte du?
Nej det var rätt väntat vilka som åkte och inte. Bor man i Japan eller är man i Japan. Det är två olika känslor på två olika nivåer. Vi som stannar säger "åka över till Sverige" och dom som åkte säger "åka hem till Sverige". I kris så vill man va i tryggheten av sitt land och visa sin lojalitet emot sitt land.

Vad får ni för info om katastrofen, mat osv?
Mat som i strålningen i maten så får vi veta precis som det är. Även med hur mycket mat det finns i landet och vad de tomma hyllorna betyder. Många blir misstänksamma på ärligheten och börjar då att helt undvika att dricka kranvattnet och slutar inte att hamstra fast dom blivit tillsagda. Men.. det är ibland faktiskt inte värre än det är.

Hur ser era dagar ut nu? Ska du jobba eller är det stängt?
Våra dagar ser helt normala ut. Både Yuji och jag jobbar och min körskola är öppen som vanligt. Min skola vet jag inte lika säkert än dock, det går ju en större andel utlänningar där och många flydde fältet rätt fort.

Var det jobbigt att åka tillbaka efter det som hade hänt?
Ja och nej. Vi var båda rätt otåliga och nästan desperata att få komma tillbaka, det är väldigt stressigt att bo i en resväska utomlands. Men det var en overklig känsla att komma hit och se att det på tv faktiskt var på riktigt. På något vis kändes det nog som en film, så att se alla neon skyltar avstängda och varor slutsålda var väldigt konstigt.

Tycker du personligen att man kan åka som turist om ungefär... en månad? (påsklovet)
Jag kan inte personligen ge några åsikter eller råd om det alls. Bäst är att följa UDs rekommendationer, för att garantera sin hälsa och saker som att veta att man kan åka hem.

och hur långt tid tror du det kommer ta innan turister kan åka till Japan?
Jag har absolut ingen aning. Jag vet inte hur stort inflytande UD i Sverige har heller, om deras rekommendationer faktiskt är något man tvingas till att följa. Men jag tycker man framför allt ska tänka på att genom att komma hit så behöver man använda Japans resurser, man behöver vatten, mat och el, det som vi behöver som bor här.

Jag ska med störst chans åka och studera japanska i Gifu i Oktober, har du några tips på vad jag behöver förbereda mig med?
Hm! Det här är en bra fråga! Jag hade ingen erfarenhet av Japan innan jag åkte så jag gjorde egentligen inte så mycket mer än att jag såg till att ha lite växlade pengar, aktivera utlandsbetalningar hos min bank, såg till att jag hade lite kopior av översatta betyg och gamla CVs.
Men såhär med facit i hand så brukar alltid rekommendera mediciner och skönhetsprodukter som man använder. T ex alvedon och ipren. Foundation, hudkräm. Hårfärg är bra också. Allt sånt finns såklart här men när man först kommer hit så kommer ingenting förutom kranvatten att vara bekant. Det är en stor stress att försöka hitta allt som man behöver, det tror jag är bättre att man finular ut i sin egna takt vart man kan hitta saker (det är också väldigt dyrt att köpa fel hela tiden). Vanish rekommenderar jag starkt att ta med, alla tvättmaskiner i Japan tvättar i kallt vatten.
Plugga hiragana och katakana är alltid bra!

Hur är det i Tokyo just nu?
Det är precis som vanligt. Men det hänger en känsla i luften, det är mycket mörkare än vad jag är van vid (för elen) och det medför en svag, dyster känsla på något vis. Men det är ingen panik och folk håller modet uppe.

Har det gått bättre eller sämre i Japan just nu?
Det går hela tiden framåt. Det är en sån sammanhållning i det här landet, dom bara kör på, pang på. Det här kommer dom fixa. Deras känsla för community, för sitt egna är något jag bara sett här.

Tar du jodtabletter eller skyddar dig mot eventuell strålning på annat vis? Kan du berätta varför, varför inte?
Nej just nu gör vi ingenting för att skydda oss mot eventuell strålning, skulle väl kanske vara äta sjögräs i sånna fall (Nori och miso innehåller naturligt iodine). Anledningen är väl mest att tanken inte ens slagit oss.

Är det många av dina vänner som lämnat Japan/åkt iväg? Både japaner och utlänningar?
Mina japanska vänner är kvar men de flesta av mina utländska vänner flydde tidigt till sina hemländer.

Varför åkte du/ni inte till Sverige från Italien?
Det här är en sån känslig fråga och jag tror det är väldigt svårt att förstå varandra i det här. Jag är inte i Sverige för att jag bor inte där. Den vardagen som ni har, som ni lutar er tillbaka på, som ni känner till den har jag här. Det är lite skillnad på mitt liv och på de som kommit hit för att plugga något år, Japan är det land som har huvudansvaret för mig.

Och så vill jag också svara med ett citat från en artikel just om oss utlänningar som inte flyr från Japan:
"But for many non-Japanese with jobs, families and friends, the ties that bind are keeping them in their adopted home. "Tokyo has been good to me. I love this city," said Dianne Takahashi, an Australian novelist who writes under the pen name Dianne Highbridge and is married to a Japanese.

"You don't run out on something you love.""

(Artikeln finns att läsa i sin helhet här (http://www.reuters.com/article/2011/03/22/uk-japan-foreigners-idUSLNE72L04320110322)).

Är du rädd?
Nej det är jag inte.

Vad fick dig att flytta till Japan?
Jag fick aldrig något fotfäste i Sverige och bestämde mig för att försöka någon annanstans. Det var en av de större anledningarna. Jag tycker inte heller att Sverige är ett speciellt bra land att leva i. Att det just blev Japan var lite blandade orsaker men mycket för att jag misstänkte att befolkningen här delade lite mer mina åsikter om olika saker och ting.

Är de inte svårt att ta körtkort i Japan?
Det är nästan precis som i Sverige kan jag säga! För jag har faktiskt gått på körkskola i Sverige, men det var runt 5 - 6 år sedan. Det finns lite små skillnader som att det är mer obligatoriska teori kurser och att man måste ha tagit 10 stycken plus ha övningskört 15 för att kunna ta PROVET för KÖRKORTSTILLSTÅND. Det ansöker man ju bara om i Sverige.

Har du nån gång tänk på att skaffa barn? (:
Oja, dagligen! Jag är väldigt barnkär och kan knappt vänta tills att få träffa mina framtida bebisar. Två stycken tänkte jag bjuda Japans totalbefolkning på!

Vad tycker du är det bästa med Japaner?
Bästa är det här hemliga bandet som alla har, dom är ett land, en community och dom ställer upp för varandra. Köper massvis med vatten när det finns och delar sedan med sig. En sammanhörighet som jag aldrig ens såg röken av i Sverige. Dom är så starka. Allt kommer att bli bra. Den är den lojaliteten som gjorde att jag utan tvekan åkte hem till Japan igen.

Hur reagerade dina föräldrar på att ni åkte hem trots att resten av världen försöker få alla att åka bort?
Mina föräldrar har alltid funnits vid min sida oavsett vart jag varit rent fysiskt och dom vet därför förstår dom. Innerst inne så kan jag inte säga vad dom känner och tycker för det kommer dom nog aldrig erkänna för mig men dom stöttar och förstår att åka tillbaka till Sverige, vad skulle jag göra där? Hela mitt vuxna liv har jag byggt upp här och det vet dom är svårt, nästintill omöjligt för mig att bara.. åka ifrån.

Kommentarer
Postat av: MYMiC

du har svarat skitbra på frågorna och jag håller med väldigt mycket :)



Du och dina vänner ska veta att jag sliter som ett djur för att folk inte ska glömma er nu när nyheterna har börjat sakta ner angående allt kring Japan! Ni är inte ensamma <3 Jag håller med dig om att inte få något fotfäste i Sverige. Det är precis som ett förållande med någon man älskar: man kan älska någon otroligt mycket, men går det inte så går det inte. Det måste finnas något mer. När jag är i asien så känner jag att jag är HEMMA. Så jag vet exakt hur du menar <3



Kram på dig, be safe!

2011-03-27 @ 11:29:08
URL: http://mymic.blogg.se/
Postat av: Greta~ ^^

Mii-san jag vill bara säga att du är en extremt stor förebild för mig ^^; Jag har aldrig känt mig hemma i Sverige, de har gått från att jag ville till bland annat Afrika, Italien, Frankrike, USA liksom vart som helst förutom sverige T_T Sen hittade jag underbara Asien ^^; Jag älskar allt med Asien~! Språket, kulturen, banden, musiken.. Allt! Du är så otroligt stark som stannar~! Jag skulle nog osså ha gjort de om jag var du, som sagt man lämnar inte de man älskar. De är som om nån skulle säga till mig att jag skulle sluta lyssna på mitt favorit kpop band liksom.. Omöjligt är ordet ^^ Jag vill ''bli som du när jag blir stor'' och flytta till Japan, och stanna där. Take care~

2011-03-27 @ 21:44:31
URL: http://gritzhen.blogg.se/
Postat av: Mikaela

Många väldigt kloka svar! Tack för att du tog dig tid att skriva ned dem. Pojkvännens intresse har smittat av sig på mig och ett intresse för Japan och Asien har jag nu också :) Är extra glad att vi fick chansen att åka dit förra sommaren tillsammans(trivdes hur bra som helst!). Speciellt nu när man inte vet när det kommer att gå att åka tillbaka dit (beroende på vad UD säger) samt att man måste tänka på den japanska befolkningen också. Läste precis denna artikel angående Japans befolkning och hur de nu fortsätter leva sina liv men försöka hjälpa de drabbade samtidigt. Landet känns så enat på något sätt.



http://www.nytimes.com/2011/03/28/world/asia/28tokyo.html?_r=1&ref=global-home



2011-03-28 @ 05:08:20
URL: http://milkchocolateandcookies.blogg.se/
Postat av: elin

Jättekul att läsa om dina svar på frågorna! :D tur att du har det bra och så.

2011-03-28 @ 16:22:25
URL: http://thegoldenlock.blogg.se/
Postat av: Nicole

Hej! Jag har en liten fråga, hur ser japanerna på homosexualitet? Själv är jag lesbisk, jag brukar inte direkt springa omkring och påpeka det till alla och sånt, men jag har tänkt att åka till japan om några år (när jag har samlat ihop tillräckligt med pengar, stora lån är något jag helst undviker) för att studera japanska. Är det så att det inte är tryggt att vara homo i landet så kanske jag hoppar över att åka dit, för det är inte det roligaste att behöva vara rädd och neka sig själv under en längre tid.

Men beroende på hur jag trivs i landet återkommer ju, det är ett land som har intresserat mig ända sen barnsben :)

2011-08-11 @ 22:31:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0