Gurgla för att hålla sig frisk.

Förutom den kända, fantastiska vita "masken" som ni alla vet att man tågar runt med här i Japan när man är sjuk så finns det fler saker på listan som jag tycker är minst lika udda och lustiga som här ses som rent självklara.

Speciellt under influensa tider (som nu) är hygien väldigt viktigt i Japan, alla affärer, kontor har alltid en flaska alcogel stående för allas bruk och ofta även en lista på saker som man bör tänka på och bör följa om man vill hålla sig frisk. Förutom att tvätta av händerna med alcogel så handlar det om vanliga saker som att tvätta händerna regelbundet och såklart, att ha på sig mask när man känner sig krasslig.

Men! Också något som i Japan kallas "ugai" (chanto ugai wo shite kudasai <3) ugai är att gurgla halsen. Det säljs speciella mediciner som man i Japan gurglar varje dag, oftast innan läggdags för att hålla sig frisk. Jag antar att det handlar om att gurgla bort bakterier och annat som kan sitta i halsen?




Koppen som medföljer häller man i cirka 2 - 4 ml och sedan späder man ut det med vatten och så gurglar man tills man inte har något kvar i koppen. Eftersom det hela alltid får mig att tänka på julafton så antar jag att det innehåller något kinesiskt hokus pokus (kardemumma kanske) men jag vet inte vad det egentligen är för något i det hela.

Jag är inte så mycket för att stå och gurgla tills jag får en kallsup varje kväll men ibland, som t ex nu när jag själv tycker jag är döende, så blir det en gurgel eller två :) Vanligt vatten ska också vara bättre än absolut ingenting alls.

Kommentarer
Postat av: elin

Urk, gurgla låter inte så kul! Men det som är roligare är att läsa om hur hygien-noga (påhittat ord antar jag) de är i Japan.

2011-03-04 @ 10:16:46
URL: http://thegoldenlock.blogg.se/
Postat av: Regina

Jag brukar gurgla med saltvatten, det hjälper det med och jag har till och med börjat tycka att det smakar ganska gott, haha

2011-03-04 @ 13:34:41
URL: http://reggs.blogg.se/
Postat av: Camilla

haha min (japanska) man ville att jag skulle gurgla när jag var sjuk. han förstod inte varför jag stretade emot förräns han läste på internet att japan typ är det enda landet i hela världen där det inte anses vara ofräscht/dåligt uppförande. hehe

2011-03-04 @ 16:31:10
URL: http://outthewindow.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0