Vabba med firrar imorgon.

Precis som jag misstänkt sen jag fick hem mina tre första fiskar så har dom Ich eller white spot disease som det också kallas. Mina små älsklingar har alltså en parasit som biter och äter på deras fina fenor och kroppar tack vare smutsigt vatten och stress. Alla fiskägare, amatör som proffs, åker på Ich jag är bara så extra förbannad för att det är ett resultat av affären som fiskarna kommer ifrån. Det är inte från min tank som dom fått det här.



Eftersom jag varit iväg och gjort JLPT och sen jobbat så sprang min fina man iväg till min pro affär och fick en ordentlig diagnos, att det definitivt var Ich och köpte medicin då det var likabra. Jag har stängt av fläckten helt i tanken och med våran fina sommarvärme ligger det stadigt och myser på 30c. Det är alltså tillräckligt varmt inomhus hemma hos mig att värma upp en tank till 30c och hålla den där dag som natt. Med det så speedar jag upp parasiternas levnads cykel så att de faller till botten av tanken och sen börjar frisimma. Då kan jag ha ihjäl dom med medicinen.



Bakom kulisserna hos en frisk tank!



Mina fiskar såg nog ut att vara större än vad dom egentligen är! Här har vi lilla svarten helt uppe vid glaset, han bumpar nosen i glasväggen. Japanska 500 yens mynt är nog lika stora som en femma ungefär. Så små är dom! Två av dom är ännu lite mindre.

Kommentarer
Postat av: Tokyo - Love

Söt! Jobbigt med skit-sjukdom redan.. men det går nog över, du verkar ha grym koll ju!



Oh, JLPT vilken nivå? Och hur gick det?



http://sakuradesu.blogg.se/



2011-07-03 @ 22:20:45
URL: http://sakuradesu.blogg.se/
Postat av: Katarina H

De var verkligen små :) Mina var nog lite större när jag fick dem. Men de är ju så otroligt vackra oavsett storlek så det spelar ju ingen roll bara man inte blandar dem med annan fisk som är mindre än vad de är... för då blir de fisk-mat :)

2011-07-04 @ 18:20:25
Postat av: Annica

Så liiiiten;) Bebis!<3 Skönt att ni kanske kan hjälpa fiskarna nu när ni fått reda på att de har Ich!

2011-07-04 @ 21:27:11
URL: http://mangaandart.blogg.se/
Postat av: bella

Hej! Lite allmänt random fråga men undrar angående körkort och så... Vet du om Svenskt körkort gills i Japan??



Glad för svar :)

/ Bella

2011-07-04 @ 23:59:14
URL: http://bellanotabi.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0