Zashiki - där vi firar japanskt nyår

Familjen är alltid på ett visst sätt i alla länder och kulturer. I Japan handlar det mycket om vilken familj man tillhör och jag tycker det beror mest på hur det gamla systemet är uppbyggt med folkbokföring och sådana saker. I Japan står hela familjeträdet i ett speciellt dokument som heter "Koseki" och endast japaner kan ha ett sådant. Alltså om jag och Yuji hade ombytta roller så skulle han aldrig kunna stå på ett koseki för att han var utländsk utan då skulle jag vara familjens "överhuvud" (något som egentligen inte betyder något). När man som tjej gifter sig så går man över till en annan familj vanligtvis men i Yujis fall så gick Yujis pappa över till mammans sida. Det för att Yujis morfar endast har flickor medan Yujis farfar har två söner. Så på vårat Koseki står Yujis mamma överst och Yujis pappa var den som bytte efternamn. Yuji och jag får vårat egna den dagen vi får barn!

Så med den långa historien ville jag komma till att Yujis familj har ett väldigt stort fint hus som dom fått av morfar och i det huset har dom ett rum som heter "Zashiki" där jag nu firat två japanska nyår. Yujis mamma bjuder över släktingar och vänner och man äter och dricker en massa. Det här rummet är så otroligt fint och jag skulle så gärna vilja ha ett själv men det är inte så lätt. Det är ett väldigt dyrt rum att ha, det ska underhållas och det används inte direkt till vardags så det tar upp plats i huset och som många vet är inte plats och land precis något som det finns mycket av här.

Jag ville visa er rummet så jag spelade in en snabb video när jag hade chansen, tyvärr var det efter att jag bett Yuji sätta in dörrarna så rummet är egentligen dubbelt så stort!


Kommentarer
Postat av: becka

Är rummet speciellt för nyår? Eller är det lite som ett svenskt "finrum"? Där man har kalas å liknande....

2011-01-04 @ 09:27:52
URL: http://gepzy.livejournal.com
Postat av: Debbie

Min mormor hade ett "liknande" rum när jag var liten. Ett rum där hon hade en massa fina prydnader och där man inte fick sitta och vara om det inte var någon festlighet. Hon kallade det precis som personen över skrev "finrum". :)

2011-01-04 @ 17:51:42
Postat av: FowZie ♥ ~ felicia aulén

vad grymt ;D

2011-01-05 @ 18:19:45
URL: http://feliciaaulen.blogg.se/
Postat av: Annicat

Oj det var verkligen ett jättevackert rum! Allt såg så rent och orört ut! Och tatamimattorna och fönstren med rispapper och trämönstret över dörrarna... Åh vad fint!^^ Kul att du filmade detta:)

2011-01-05 @ 22:03:11
URL: http://mangaandart.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0