Imorgon är det Niku no Hi

Jag hade värsta grejen att skriva till er om och öppnade upp inläggs rutan och nu har jag inte den blekaste aning om vad jag hade tänkt att skriva innan. Bra va. Man är så stabil.



Klockan är redan 2 på natten, jag är osäker på vad jag har för mig, hur det blev så sent så fort. Imorgon är det något som kallas för "Niku no hi" en dag och ett ord som jag tycker är rätt perfekt som exempel för hur japanerna leker med japanskan och hur lustigt det blir med kanji!

Niku no hi betyder köttets dag.


Den 29.e skrivs på japanska med våra siffror följt av kanjin som betyder dag. Så vet man att det är ett datum.
NUmmer 2 heter på japanska "Ni" och 9 heter "Kyu/ku" så läser man dessa tre tecknena rakt av blir det Ni+ku+hi.
NIKU NO HI!

Niku no hi är dagen då alla matvaruaffärer rear ut sitt kött för 10% - 70% rabatt. Jag går till en grosist och köper allt vårt köp i bulk, alltså ett kilo kyckling bröst, ett kilo curry kött, 12 kycklingvingar, 2 massiva stekar från Australien, 2 mindre från Australien, 10 kotletter och så köttfärs. Fläskfile. Chorizo korv. Tiger räkor. Vi går cirka varannan månad och köper kött och betalar då cirka 4000 yen för allt, 320 kr, 400 kr om jag behöver fylla på curry också. Det är mat som räcker i två månander för oss. Grymt eller vad säger ni? Sen vi börjat göra det här har vi även gått upp en nivå i kött kvalite och har riktigt fint kött istället för det halvbra med bara massa fett.

Håll tummarna för jag är naturligtvis inte den enda som vet att grossisten rear ut imorgon och japanska husfruar dom är inte att leka med!

Kommentarer
Postat av: becka

haha coolt =) kul att de har sånna här dagar!

Finns de olika kvalitesgrupper på kött?...



Btw, har du hört att de e massa oroligheter i Egyptien, tänkte imed att ni ska dit...

2011-01-28 @ 21:23:24
URL: http://gepzy.livejournal.com
Postat av: elin

hahaha niku no hi, hade älskat o shoppa i japan då! XD

2011-01-28 @ 21:49:42
URL: http://thegoldenlock.blogg.se/
Postat av: Tokyo - Love (johanna)

Suveränt! Älskar att de gör något av de dubbla betydelserna. Köttets dag låter ju väldigt gott!

2011-01-28 @ 22:27:51
URL: http://sakuradesu.blogg.se/
Postat av: Annicat

Hahaha lycka till och vässa armbågarna!;)

2011-01-29 @ 01:37:35
URL: http://mangaandart.blogg.se/
Postat av: Emilie

Amen hur fantastiskt kan det bli! Jag vill ha köttdag i Sverige också! Fast det går ju INTE för tänk då på alla vegetarianer, veganer och säkert en och annan religion som skulle bli kränkt då, ojojoj vilket hallå det skulle bli.



När är det ni åker till Egypten? UD varnar ju för att åka dit just nu.. :(

2011-01-29 @ 16:10:53
URL: http://puxish.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0