Drama dags!

Freeter, ie wo kau.



Det är drama dags igen här hemma och vi ser på "Freeter, ie wo kau" som precis sänts klart på TV här borta. Det är en väldigt intressant drama eftersom det ligger mycket sanning i storyn. Oftast är det så med japanska draman att man kan lära sig om Japan från dom. En "freeter" eller "furiitaa" som det heter är någon som har en universitetsutbildning men inte skaffar sig ett ordentligt jobb utan istället hackar sig fram på olika "deltids jobb". I Sverige är det inte så konstigt men i Japan har man ett speciellt ord för det och det är inte sådär jätte toppen. Mest för att ett företag i Japan ger så mycket trygghet genom livet. Oftast ansöker man om ett jobb och sen jobbar man där tills man går i pension, mycket sällan byter japaner jobb. Som tack, i utbyte så får man märkbar löneökning genom åren och företagen står för saker som sjukförsäkring och pension, även för ens man/fru om denne person är hemma (arbetar ens andra hälft så står dens företag för det istället). Motsatsen till "Freeter" heter "Salaryman" och är inte ett riktigt engelskt ord utan något japanerna hittat på, då går man i kostym varje dag!

Yuji vill också se den här draman dock, det är jättemysigt att se tillsammans men det blir mindre chanser så vi har bara hunnit till andra avsnittet. Men hittills så är det riktigt intressant. Jag är nyfiken på att se om huvudkaraktären faktiskt ska köpa ett hus eller om det mer handlar om metaforen att att försörja sig och en familj är att "köpa ett hus".



Jag tittar på kort dramat "Juunen Saki mo Kimi ni Koishite" som är på 6 avsnitt (istället för vanliga 10 - 12) och handlar om en man som åker tillbaka 10 år i tiden för att övertala sin fru att inte bli kär i honom. Den är riktigt heartbreaking och slutade med att jag typ ringde Yuji först gråtandes, sen skällandes, sen gråtandes, något i stil med "TÄNK om någon skulle komma från framtiden och säga åt mig att föra slut med dig BUÄHHÄÄ" med en touch av "Du skulle bara våga göra mig olycklig och förstöra våra första 10 år såhär så att allt det vi har bara kastas bort".

Stackars Yuji, han har det inte lätt.

Kommentarer
Postat av: Hannah

Så roligt att du tittar på "Freeter, ie wo kau" jag har bara sätt lite av första avsnittet och tyckte den var bra. men att huvudkaraktärens pappa var lite sträng mot honom. Men mest av allt ser jag på serien eftersom Ninomiya Kazunari från jpop bandet Arashi spelar huvudrollen.

2011-01-14 @ 20:39:52
URL: http://hany85.blogspot.com/
Postat av: Millah

Hej... Allt bra?

Jag har igång massa roliga tävlingar & det kommer in nya titt som tätt!



Du hittar tävlingarna här---> http://millahoman.blogg.se/2009/august/tavlingar.html



Ta hand om dig =) Kramar // Millah

2011-01-14 @ 21:06:55
URL: http://millahoman.blogg.se/
Postat av: Sara

Hej!



Jag och min man har bestämt oss för att börja kolla på mer på utländsk film (inte amerikansk/brittisk). Har du något tips på nån bra japansk modern film som inte är för sorglig/läskig? Gärna lite rolig, hade varit kul! Någon som finns med engelsk text till då, annars blir det svårt! :-)

/Sara

2011-01-14 @ 22:35:12
URL: http://www.hippiemamman.wordpress.com
Postat av: Jenny

Nawww~

Jag såg på Juunen Saki mo Kimi ni Koishite får några månader sen, den var så fin (;-;)

Har du sett Mioka också? Den fick mig att storböla ganska så ofta, också en underbart vacker drama

2011-01-16 @ 10:57:32
URL: http://puremelody.livejournal.com
Postat av: Annicat

Bra tips! Har laddat ner första avsnittet av "Freeter, ie wo kau" med engelsk text nu! Ska bli kul att se!:D

2011-01-16 @ 18:50:08
URL: http://mangaandart.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0