Busy day!

Pust, jag har haft en SÅN dag idag! När det bara varit så mycket på agendan.

Jag tog ändå lite sovmorgon och när jag vaknade hjälpte jag en vän att ringa hälso centret angående hennes son för poilo vaccinering. Eftersom det är smidigast att inte dra en lång ramsa om hur man ringer åt en kompis så brukar jag alltid köra racet att det handlar om mig själv. Det gick snabbt men det var väldigt ovantt att bli kallad "Okaasan" (mamma) istället för de vanliga titlarna som jag tilltalas med:
Okusan (är vanligast nu) = fru
Oneesan = Egentligen stora syster men också för att tilltala tjejer.
Okyakusan/Okyakusama = Kund

Användningen av "du" i japanska är väldigt sparsamt, det ska man helst undvika för det är alldeles för direkt. Oftast säger man folks namn (lite 3:e personvarning över det hela) eller oneesan/oniisan. Det beror på relation!

Sen slog jag en pling till Sagawa eftersom mina teoriböcker inte kommit, den föraren som tog mitt samtal var inte direkt den vassaste kniven i lådan så det är fortfarande ett frågetecken där.

Jag tog en tur förbi jobbet för att kolla nya schemat och lämna in schema för början av mars efter det åt jag en snabb lunch på McDonald's vid tågstationen medan jag väntade på bussen. Mitt i den lilla stressen blev jag stoppade av mormoner som försökte få med mig till kyrkan där vi stod mitt på gatan.



När klockan blev 15:20 så hade jag irrat runt i 5 min och tittat efter vart busshållplatsen för gratis bussen till körskolan var, tillslut så såg jag en minibuss med namnet på skolan tryckt på så det löste sig. Var så säker på att jag skulle missa bussen. Det var bara så mysigt att åka bil till körskolan.

Nu är jag äntligen hemma igen och efter ett halvhjärtat försök att röja upp lite så sitter jag nu parkerad på rumpan, jag tänker inte röra mig mer!

Kommentarer
Postat av: Tokyo - Love (Johanna)

Sådana dagar är jobbiga, men ibland skönt att allt händer på en dag och inte utspritt med lite varje dag.



Vad kul att du svarar! Sv: Ja, blev så glad när vi hittade edamame här hemma. Gillar lite ljumna (eller varma) bäst, när vi gör dem i alla fall. Ibland tycker jag att kalla kan kännas lite blöta. Vilket gillar du bäst?



Ang. tjejprylar så har du ju rätt.. och jag är likadan och köper inte så mycket kläder och skor. Mer hudvård och prylar (spec. köksprylar och kokböcker)

2011-02-17 @ 15:31:23
URL: http://sakuradesu.blogg.se/
Postat av: Anonym

Mormoner är snälla! Dom klär sig fint och delar ut gratis böcker till infidels! Häng med dom! :-D laaav yooou! Va försiktig i maffialandet, du vet gör nån en tjänst åt dig e du skyldig dem din själ :-p hälsa min svåger yogy men en stor bamsekram! <3

2011-03-08 @ 19:20:49
URL: http://amyvanessa.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0