Vissa saker går aldrig ur..

.. och lussebullar är en av dom.

Jag insåg att det är ju slut på november nu, tiden går så fort att jag hinner knappt med. I helgen måste vi därför till IKEA och handla hem julmat och julgran innan sånt tar slut. Yuji är jättespänd han har tjatat om julafton i flera veckor och om "lussebulle fika" som vi ska göra. Förra året firade vi jul här i Japan ihop också och det verkar som han fått in rätt känsla för det!


Det blev 48 bullar på 2 gram saffran och jag hoppas, hoppas att dom blev bra. Jag tycker alltid att det är en konst att baka lussebullar och jag tycker inte att man kan känna förrän flera timmar efter om det verkligen blev bra bullar eller om smaken är för svag. Men det var första gången med våran ugn och det var bara helt bäst att kunna baka bullarna hemma! Förra året släpade jag alla ingredienser över halva Tokyo hem till dom jag skulle sitta barnvakt hos och bakade för fullt medan lilltjejen sov. 



Yuji ska få ta med sig några påsar till kollegorna på jobbet (jag tycker så synd om dom som inte får några kanelbullar, lussebullar) och sen ska resten räcka förhoppningsvis till Lucia då jag ska baka en load till tillsammans med Debbie och Sebastian och då ska det räcka till Yujis familj också!

(Röda fina plåtburken är förra årets pepparkaksburk från IKEA och Yujis gottburk. När det finns svenskt bak hemma så finns det alltid i plåtburken, det är bara vissa saker som jag aldrig kommer släppa taget om :) ).

Kommentarer
Postat av: Lampan

Fint att svenska kanelbullar och lussebullar är så poppis där borta! :D

2010-11-25 @ 09:57:53
URL: http://www.ninjakossan.se/
Postat av: elin

Lussebullar!! Vad sugen man blir nu. Ja december är en månad av firande. Sött av dig att ge hans kollegor med, det verkar uppskattas!! :)

2010-11-25 @ 12:51:57
URL: http://thegoldenlock.blogg.se/
Postat av: Dani

Oh herregud har inte käkat lussebullar sen förra året på någon vinter vandring.

Jag MÅSTE lära mig hur man gör dom ;_; patetiskt baksugen man blev!

2010-11-25 @ 13:13:23
URL: http://pikiyo.blogg.se/
Postat av: Jovio

Så de är inte vana vid lussebullar? Haha, vilken tur att de har Mimi-tan som kan baka åt dem! ^~^ Har Yuji ätit en semla någon gång då? Det är väll också lite sådär smått traditionellt svenskt. :D

2010-11-25 @ 17:19:18
URL: http://jovio.blogg.se/
Postat av: Annicat

Åh vad gott! Vill också sätta igång med lussebak:) Och vad fint att du delar med dig av godsakerna!

2010-11-28 @ 23:51:55
URL: http://mangaandart.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0