Betat av lite skolarbeten såhär innan jul!

Det har varit lite mycket de senaste dagarna, jag har skrivit en uppsats om spelmarknaden i världen, gjort ett programmerings prov och lämnat in två spelplaner för två olika spel. Det har varit lite mycket men nu är allt klart och min laptop har helt slut på batteri så jag sitter i vardagsrummet och spelar Heavy Rain.
Det är det bästa med det jag studerar, att spelande är en viktig del av pluggandet och att alla våra lärare uppmuntrar det ; D



Förutom att bli projekt ledare (som är vad en "Game Creator" är så pluggar vi mycket programmering för att bli programmerare. På Game Creator sidan av utbildningen så lär vi oss mest om marknadsföring och hur man får folk att investera i olika ideer, samt hur man lägger upp presentationer och bygger upp ett fungerande spel/program. På programmerings sidan så är det hardcore programmering rakt av (C++/C#) med inriktning på gruppledning även här så vi kan leda programmerings team i framtiden (det jag skulle vilja göra).

Jag gör alltså ingen grafik eller så, jobbar inte något med 3D eller liknande bortsett från baskurser så man har lite koll. Och det är likabra det för det har jag ingen talang för, allra minst tålamod.

För dom som inte kan programmering så ser det ut ungefär såhär:

ksdf [vgh] <>"# with this that then if so whatever just work plz &&'(;;;;; !

Och fungerar ungefär såhär:

Kära dator, när jag trycker på tangent A skriv då snälla A. Men om jag trycker på A och B skriv då istället C.
Förutom om jag redan skrivit C då får du skriva D istället.

Det man gör som programmerare år:
10% av tiden skriver program kod, debuggar lite och konsumerar otroliga mängder koffein.
90% av tiden letar man efter alla semi kolon som man råkat glömma och som får det hela att krasha.



Kommentarer
Postat av: Regina

Haha, känner igen det där med programmeringen. Jag programmerar mikrokontrollers, och där är det också mest leta semi-kolon och måsvingar som sitter fel och allt sån där skit som förstör.

2010-11-06 @ 04:34:51
URL: http://reggs.blogg.se/
Postat av: Elin(DuzellChan@Youtube)

Alltså tycker det är så intressant med spel programmering >w<

Sitter själv och tänker inför gymnasie som jag ska välja om några månader och då spel programmering ligger på min topp 3 lista. Men vet ej om jag skulle klara av det ifall det är helt totalt för svårt :S

2010-11-06 @ 17:59:35
URL: http://rubberduckzilla.blogg.se/
Postat av: Anonym

Haha åh kan inte vänta...



Men hela grejen med spelbranschen är att samma grejer har gjorts om o om igen, samma saker lärs ut osv.. Spelindustrin måste komma framåt o för det måste man köra lite annorlunda :) men jo, to break the rules you got to know the rules right?



En tips är att youtube Kirithem och kolla hans videor om tv-spel. Tro mig, väldigt ögon öppnande hur han pratar "out of the box" om tv-världen o industrin :) gett mig massor av idéer.

2010-11-07 @ 18:43:01
Postat av: Debbie

Vad bra att du kämpar på! :)

Jag vill jättegärna höra hur det har gått lite mer ingående sen. ^^ Saknar er! Vi får ta och styra upp en lek-kväll snart igen!

Vi ska ju bjuda hit er också, men det är bara så tråkigt här i vår lägenhet. ^^;

2010-11-09 @ 01:33:06
Postat av: Nemo

Hej! Jag har tidigare kommenterat här. Dock kommer detta vara om något helt annat.



Jag ska snart välja gymnasium, och jag vill helst bli spelutväcklare/game maker när jag blir äldre. Vilket gymnasieprogram samt inriktning valde du? Jag har kollat lite på olika hemsidor men förstår mig inte riktigt på hur det fungerar.

2012-01-28 @ 00:54:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0