Lite av Sverige behövs i Japan



Det är väldigt vanligt att man hör precis när någon kommit till
Japan hur dom riktigt spjärnar emot och vägrar allt som har med Sverige att göra.
Det gjorde jag också, svenskar var inte intressant, mat eller musik eller film är något.
Allt skulle bara bort för Sverige hade man fått mer än nog av.

Och så måste man få vara, men det vara inte länge och ju längre man är här
desto mer accepterar man att faktiskt får tycka om vissa saker med Sverige också.
Man behöver inte ha alla taggarna utåt för det är ingen som tvingar en tillbaka.





Något att tänka på enligt min åsikt:

- Det finns inget plockgodis i Japan, knappt något godis alls som inte är
gjort av ris eller röda bönor eller allt som absolut inte är socker.
Det som finns är lite Snickers, någon pse med cola flaskor och Kitkat i stort sett.

- Alla tvättmaskiner i Japan tvättar i kallt vatten, alltså sitter fläckar ofta kvar.
Jag skulle aldrig få rent skjortor och kläder utan Vanish.

- Japansk mat smakar ingenting, dom är mycket för naturliga smaker och
kryddar sällan med annat än fisk smak, det tar ett tag att vänja sig.
Och oavsett om man älskar Japansk mat är det skönt att ha lite riktiga kryddor
hemma som man kan strö på en köttbit när man verkligen känner för det.

- Det finns ingen dip till chips. Inte heller gräddfil men yoghurt finns såklart
och det är dessutom snäppet nyttigare.

- Det kan vara skönt att ha lite mediciner man känner igen som Alvedon och
Ipren trots att Japan såklart har sånt också, speciellt i början när man har så
mycket att fokusera på och man inte kan språket så bra, så slipper man den stressen.

- Japanska tamponger har egna små insättningsmekamojker.
Jag tycker bara det är skumt och är man med mig på det så kan det vara schyst att ta
med ett jumbo pack från apoteket eller liknande så har man ett tag.

Man kan skicka det mesta med posten från Sverige till Japan.
Som mest kostar det 525 kr från 5 kilo till 20 kilo.
Det finns även mindre som 2 kilo för fast pris och så vidare.
Jag tycker det är helt okej priser för att skicka saker tvärs över planeten och när
dom inte är så speciellt petiga heller, jag har fått allt från konserver till ost skickat.
När jag sist var i Sverige hade jag t om en fisk med mig i resväskan utan problem.
Så det är inte så petigt som i t ex USA eller Australien.

Kommentarer
Postat av: Miriam

Har du varit i Hiroo någon gång? Ligger rätt nära Roppongi. Där finns i alla fall en stor mataffär med massa importgrejer! Bland annat Haribo-godis och goudaost.. _

http://www.national-azabu.com/ <--Länk desu ~

Finns också en härlig park precis bredvid och massa söta matställen. :3

2010-03-10 @ 23:00:59
URL: http://yamada.blogg.se/
Postat av: Debbie

Ååh, bra notis där! :o Måste tänka på att jag vill ha med mig lite sådana saker sen när det är dags. :3 Fick svar från csn igår att allt är klart! Yay! >v< Var en himla massa krångel fram och tillbaka men nu är det äntligen klart! Jag fick mitt intyg från skolan jag går på nu och csn godtog det. Är så glad! XD

2010-03-11 @ 10:27:36
Postat av: Miku

Shit! Du skrämmer ju livet ur mej här x'D

Tur att jag inte har några planer på att flytta till Japan - bara besöka i max 3 veckors tid.

Och då kan jag ju ta din lista till hjälp så jag vet vad man ska ta med sej.

Herregud, kvinna! Hur har du klarat dej utan dip??

Och kryddor >.<

Och Marabou snyftar

2010-03-14 @ 19:04:09
URL: http://miku-san.babyblogg.se
Postat av: Miku

PS

Måste varna mina kompisar som ska med till Japan xD

springer iväg

2010-03-14 @ 20:10:59
URL: http://miku-san.babyblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0