Byta namn när man gifter sig, jag bytte mitt.



De senaste dagarna har det drällt in post från Skatteverket och nu är allt pappers arbete
färdigt, namnbyte är ändrat och klart och våran vigsel registrerad, äntligen.

Jag har tagit Yujis efternamn och avregistrerat mitt gamla efternamn.
Något som verkligen förvånat mig är reaktionerna över det, jag får ofta frågan om vilket
namn jag tagit när jag berättat att jag planerat att ta/tagit Yujis namn så har jag 90% av  
gångerna fått höra att "du vet väl att man inte behöver ta mannens efternamn längre" och
"du vet väl att du får behålla ditt eget namn nuförtiden?".
Kände mig riktigt omodern som ville ta min mans namn så vi hela familjen heter samma sak i framtiden.




Kommentarer
Postat av: Frida

För mig är det också nästan en självklarhet. Jag vill dela efternamnet med min familj i framtiden. Kommer du att dela några bilder på bröllopet? :) Jag älskar bröllopsbilder

2010-06-15 @ 16:46:30
Postat av: Joanna

vad heter din man i efternamn då? =) Eller ja... Vad heter DI i efternamn från och med nu? :D

2010-06-15 @ 17:03:14
URL: http://meeoow.blogg.se/
Postat av: Neko

Jag kommer inte byta efternamn eftersom jag inte vill att mina släkt ska dö ut. Vi är inte så många i Sverige med mitt efternamn ser du~

Jag tycker mannen lika gärna kan byta så att familjen får samma namn, haha! Men man gör ju som man vill, jag hade nog också tyckt det var coolt med ett japanskt efternamn om jag varit i samma sits som du!

Kan/vill du säga vad dit nya efternamn blev? :3

2010-06-15 @ 17:49:52
URL: http://nekoneesama.blogspot.com
Postat av: Johanna

Tycker det är så löjligt med denna 'feministiska' syn folk fått... att det är fult son kvinna att vilja ta sin mans namn, att vilja vara hemma med sitt barn... det förväntas så mycket av kvinnor i dag...

Jag vill också heta samma som min kille och framförallt min dotter, vist, jag hade kunnat ge henne mitt efternamn, men jag vill att vi alla skall heta samma, så jag hoppas han friar snart! =)



*Johanna

2010-06-15 @ 23:29:31
URL: http://mittmirakelevelina.blogg.se/
Postat av: Debbie

Jo, jag kan förstå båda sidorna lite. Hehe, inte för att jag tycker att det är en sådan "big deal" själv. Men kan tänka mig att folk kan undra typ varför du inte vill behålla ditt svenska arv eller något sådant. Knepigt detdär med giftermål. Jag själv skulle nog satsat på ett dubbelnamn. :) Vill gärna behålla mitt eget efternamn, betyder mycket för mig av någon anledning. Förstår inte riktigt varför egentligen, tycker ju kanske att det inte borde vara så viktigt, det är ju bara ett namn. Men det är det för mig i alla fall. Så därför skulle jag nog vilja göra så även om det blir ett giftermål inom sverige. Tycker ju dock att japanska namn låter lite mer spännande och snyggare. XD

Hoppas att du mår bra! På fredag gäller det, då flyger vi. :) Men såg just att det skulle regna i tokyo när vi kommer dit, doh.

2010-06-16 @ 09:19:03
Postat av: Stina

Jag vill inte byta mitt efternamn utan jag vill att min kille ska byta till mitt! Fast det vill han inte, för han tycker mitt är tråkigt :P Kanske kan hitta på nåt helt eget som båda gillar istället, för jag vill verkligen att vi ska heta samma sak! ^^

2010-06-16 @ 17:35:41
URL: http://obsessivecuteness.blogg.se/
Postat av: Camilla

Ja! Snölla visa bilder från bröllopet!

2010-06-16 @ 23:51:34
URL: http://outthewindow.blogg.se/
Postat av: Selma/LyckligtSlut

Jag vill också gärna se bilder från bröllopet!



Skulle det vara så att ens man har ett väldigt krångligt efternamn i det land man bor i så kan jag förstå att man väljer att behålla eget, men jag har alltid sett det som självklart att jag ska ta min mans namn. Jag vill faktiskt visa att jag tillhör honom och att vi är ihop och att familjen ska heta samma. Och ja, det låter riktigt omodernt att jag vill tillhöra min man, men jag är omodern... Man får vara det^^

2010-06-28 @ 04:11:54
URL: http://hemmafruhysteria.blogspot.com
Postat av: Linnea

Haha jag kallas för Mimi, sammanträffande :D Hursomhelst när det gäller namn tycker jag inte att det spelar någon som helst roll vilket man tar, det som man trivs i antingen det ena eller båda :)

Jag är helt för att ta killens namn om det är vad som känns rätt :) Hoppas du är nöjd med ditt nya efternamn och grattis :D

2010-09-03 @ 23:20:03
URL: http://bys.webblogg.se/
Postat av: viktoria

Är en ny läsare och jag kollar igenom lite bland dina arkiv.



Tycker inte alls att det är omodernt att ta sin mans efternamn. Det är något som jag också vill göra när jag gifter mig. Dock kommer jag nog behålla mitt efternamn som mellannamn då det bara är just min släkt som har namnet.



Grattis till bröllopet :)

2010-09-17 @ 21:02:25
URL: http://strindin.blogg.se/
Postat av: Dixi Wonderland

Jag har sagt till min pojkvän att han ska byta till mitt. Jag heter Barrett i efternamn och han heter Fässberg HAHAHA. Jag menar mitt är ju 5 miljoner gånger coolare/snyggare och mer status helt klart HAHAH. Han måste inte byta om han inte vill men barnen ska ha mitt efternamn!



Sen vet ju inte jag exakt hur japaner är men jag antar att hans föräldrar kanske skulle tagit illa upp om du inte bytt? Och sen bor du i Japan så underlättare de ju om du har ett efternamn dom kan utala :P

2010-09-22 @ 17:12:07
URL: http://dixiwonderland.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0