Rensat min första bläckfisk

I helgen så köpte jag färsk bläckfisk, på engelska heter den "squid" och på japanska "ika" och är inte alls samma sak som "octopus" eller på japanska "tako" men på svenska verkar det heta samma sak båda två. Ika har en lång överkropp med smala armar, medan en tako har ett runt tjock huvud och tjockare armar.

Varför tyckte jag att det var en bra ide att köpa färsk bläckfisk när det finns färdig kokt och uppskuret att köpa? Jo! Allting färdigt kostar ungefär 400 yen för ungefär en bläckfisk. Det är 34 kronor. Men två färska bläckfiskar kostar just nu 150 yen styck eller strax under 300 yen för två. Det är faktiskt en najs deal tycker jag prismässigt och optimist som jag är så tänkte jag att det kan väl inte vara så svårt att youtuba sig till hur man gör.



Och det var faktiskt inte så svårt alls! Det var mycket enklare än fisk. Första vi gjorde (Yuji ville vara med) var att youtuba hur sjutton man skulle göra, inte direkt något man lärt sig på hemkunskapen. Det är helt enkelt bara att skölja av, ta tag i den hårda skelett delen över huvudet och dra isär. Så är det klart. Man äter inte huvudet!
De två längsta armarna ska även kapas lite.



(Försökte att hålla det på en OK grafisk nivå, bläckfisken är inte tom på insidan men det kommer ut alltihop ihop med huvudet. Så det är bara att kasta. Dock man man äta det, bara se till att rensa bort bläcket och så. Väldigt, väldigt simpelt.)



Det var supergott! Det är stor skillnad på färsk ika och färdig ika verkligen! Ett otroligt gott sätt att äta ika bläckfisk på är att marinera med lite sake och soya (egentligen lite som man vill, lätt marinad helt enkelt) sen grilla till den. Bor man i Japan så rekommenderar jag mini grillen som finns inbyggd i gas spisarna. Doppa i majonäs, precis som på japanska restauranger, grymt gott!


Kommentarer
Postat av: elin

Det ser lite läskigt ut men bläckfisk är gott... så... hum.



Måste säga att det är kul att du lägger upp bild på hur du lagar japansk mat! Jätteintressant. :) Det skulle vara kul om du kunde skriva lite om Japanska trender med. Eftersom ni är flera år föra oss andra!!

2010-12-07 @ 11:25:29
URL: http://thegoldenlock.blogg.se/
Postat av: Sara

Hej!



Jag har en fråga. Upplever du att Japan är "amerikaniserat" på samma sätt som Sverige? Jag har en bild av att Japan har så mycket egen kultur att ni inte har lika mycket amerikansk film/musik/spel osv. som i Sverige?

/Sara

2010-12-07 @ 11:52:58
URL: http://www.hippiemamman.wordpress.com
Postat av: Sanna

Jäklar vad häftigt! Undrar om det ens går att köpa färsk bläckfisk i Sverige?



(jag har förresten för mig att squid är en tioarmad bläckfisk och octopus är åttaarmad bläckfisk på svenska)

2010-12-07 @ 12:10:59
Postat av: Sofia

Åh. vad. det. ser. gott. ut.

2010-12-07 @ 14:50:33
URL: http://sofiaostlund.webblogg.se/
Postat av: Annicat

Tycker att allt dött ser grymt läskigt ut. Hade aldrig vågat göra det där. Jag är veggo och äter inte heller fisk, skaldjur osv så jag lär inte behöva det heller. Men du hade bra snitts på det där minsann!:)

2010-12-07 @ 15:24:51
URL: http://mangaandart.blogg.se/
Postat av: lina

kostade det strax under 400 för två har de lurat dig...men jag antar att du menar 300 :D

2010-12-07 @ 15:51:03
Postat av: alexandra

Haha skulle nog tycka de va lite läskigt, ha av någon anledning lite fobi för bläckfisk. Men jag älskar friterad bläckfisk :P



Snyggt jobbat ;)



btw.. Youtube is the shit ^^ :P

2010-12-07 @ 21:04:23
URL: http://aoitori.blogg.se/
Postat av: Debbie

Man kan lära sig allt i cooking mama också. ;D One neard to another.

2010-12-08 @ 03:32:51
Postat av: sara ♥

Hihihi, imponerad! Jag bor I Shanghai och har gått förbi bläckfisks-disken många gånger utan att ens fundera på att laga det själv. Nu blev jag inspirerad!

2010-12-08 @ 07:48:32
URL: http://lifeinshanghai.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0