Kinesiskt recept!




Igår åt vi helt perfect tonkatsu som jag gjorde i våran nya tempura .. sak, namnförslagplz. Jag hade lyckats få tag i ett 6 pack tjockare kött som jag ville experimentera lite med. En av de viktigaste ingredienserna i perfekt tonkatsu är najs kött och de svenska flingsaltet med rosmari i. Mums!





Jag stekte lite grönsaker på kinesiskt vis här om kvällen till middag, bara att ha på ris och sen äta, det är verkligen supergott. "Original receptet" (i alla fall här i Japan, hehe) är på kött, grön och röd paprika men jag brukar ha i lite som jag känner för. Ett tips är att ha i gurka i mat, varm gurka är förvånansvärt gott!


Äggplanta är också en otroligt smidig grönsak, jag tycker den är väldigt lik kött och brukar ibland byta ut kött helt mot äggplanta. Det gjorde jag i det här receptet men gjorde inga andra ändringar utan behandlade äggplantan som om det vore kött.

Ostron sås är också otroligt gott att ha i mat, det luktar inge vidare men är super gott. Det vet jag säljs i Sverige för det använde jag när jag bodde där också. Det används rätt ofta i de kinesiska matrecept som jag gör.

För såsen krävs bara lite pressad vitlök, ostron sås, peppar, soja och potatismjöl.
Ungefär en matsked av allting förutom potatismjölet som man täcker köttet i innan man försteker det. Mått är inte så jätte noga eftersom det helt beror på mängd men börja från en matsked så ska det nog lösa sig!

Kommentarer
Postat av: Emma

så du menar att äggplanta har samma konsistens som kött?? och att de bara är att krydda det som vanligt som om att de vore en köttbit??

(är inte den som älskar grönsaker)

så de vore awesome ifall den vart som kött när man stekte den... XD

bai bai ^^

2010-12-04 @ 14:37:44
URL: http://blondlittlelady.blogg.se/
Postat av: Sanna

Kom och tänka på dig när dagens t-shirt på Teefury har ett Picachu-tryck :) Den slutar säljas om 10 timmar, http://www.teefury.com/

2010-12-04 @ 19:57:57
URL: http://www.teefury.com/
Postat av: Jenny

Ett annat tips är Squash, jätteyummy~<3

Brukar kombinera det med champinjoner eller annan svamp och sen kanske sockerärta ibland :)

2010-12-04 @ 23:30:12
URL: http://www.youtube.com/user/Kaen88
Postat av: Emma

tack för receptet de ska jag prova imorgon ^^

la ut en länk till din blogg i min blogg så alla jag känner kan bli lika fascinerade som jag e ^^

ha en bra dag ^^

2010-12-05 @ 03:02:13
URL: http://blondlittlelady.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0