Riktig japansk utmaning..



Jag lyckades med mina två timmar på jobbet men nu ligger jag hemma i sängen och hackar tänder. Det jobbiga är att dagarna ändå är rätt okej så det känns som att det är borta. Det gick bra idag i alla fall, kassautbildningen fortsatte och idag fick jag prova med riktiga kunder. Det var svårt, en riktig utmaning, jag var så himla nervös! Och trots att jag hade övat så gick det lite knöggligt fram, jag har inte så mycket vana. Det påminner mig om när vi i skolan skulle lära oss att säga "shinakerebanarimasen" (när man måste göra någonting), det rullade inte direkt på tungan. Så det är bara att säga om och om och om igen tills det blir en vana. Det är utan tvekan en utmaning att köra igång hela "sentou de omachi no okyakusama kochira douzo, taihen omatase itashimashita, irasshaimase, konnichiwa" medan man viftar runt med handen, bockar och bugar och viftar med brickor och sugrör. Jag försöker mest tänka på att le eftersom jag ofta ser väldigt sur ut när jag fokuserar på någonting fast jag inte alls är på dåligt humör.

Den första gästen som jag ropade fram till kassan ville ha en liten Happy Meal till sin son, hon stackarn började hacka sig fram på engelska till mig när hon såg mig och skulle beställa. Så himla sött av henne men hon ska ju verkligen inte behöva göra, stackarn, haha. Sånt kan hända en hel del för det är svårt för japanerna att veta om man kan prata eller inte, ofta så kan man svara dom på japanska men dom fortsätter med engelska. 

McDonald's har också börjat sin "Nazo no tamago" kampanj för Pokemon och Nintendo DS så jag stod en del med barnen som inte riktigt fick det att fungera. Tänk på att man måste ha card slots öppna och att man inte kan ta emot ägget om man har ett fullt Pokemon team! Det är de två vanligaste problemen (och ända i stort sett)!

Kommentarer
Postat av: Annicat

Det verkar ju verkligen vara en utmaning, men det verkar också så himla kul!! Kul att du berättar hur det går för dig:)

2010-12-18 @ 21:12:06
URL: http://mangaandart.blogg.se/
Postat av: Livmoderskeppet

Vad coolt att du har jobb också där! Gillar din blogg så mycket. Det är spännande att se hur det är att vara utländsk i Japan när man bestämt sig för att bo där. Du lever lite min dröm! Menar inte just jobba på McDonalds (även om jag trivdes rätt bra med det när jag gjorde det, dock Max-svensk kedja) men jag menar att du vågade åka till Japan och börja ett liv där!



Jag har dragit på mig för mycket här i Sverige för att ens kunna flytta från stan just nu (är ihop med en man med barn och det är inte en plan att lämna min nya familj). Men ska försöka se allt det jag har, inte bara det jag missat! Ha det bra!

2010-12-20 @ 14:40:19
URL: http://livmoderskeppet.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0