Svar på hur jag lärde mig japanska

Jag får mest frågor om hur, var och när jag lärde mig japanska så
jag tänkte svara på det också i ett till special inlägg.



Jag började plugga japanska när jag precis fyllt 20 år
och precis flyttat till Japan.
Innan i Sverige hade jag gått två strökurser på Folkuniversitetet
men dom kurserna var inte speciellt givande.

Nu har jag pluggat japanska på plats i två år men pratar ännu inte flytande japanska.
Det tar lite längre tid än t ex med engelska att behärska språket helt.
Inte för att japanska är svårare än andra språk utan för att man inte varit mitt i japanskan
i många år som vi har med engelskan och för att språken inte kommer från samma balk.
Därför ska man vara snäll mot sig själv och låta det ta sin tid.

Jag hade studerat på heltid i ca 6 månader när jag började kunna sätta ihop
någorlunda sammanhängande meningar och kunna t ex läsa lättare böcker (för barn).
Jag började också få grepp om melodin i språket.

Efter ca 9m - ett år började jag prata ordentligt med fulla meningar
det började bara rinna ur munnen helt plötsligt en dag.
Då kunde jag också börja läsa manga för dom i min ålder.
Fram tills dess hade jag i stort sett bara pratat engelska och japanska vägrat.

Nu efter två år kan jag läsa ett väldigt stort utval och se på film
och anime utan undertexter samt spela japanska spel.
Jag kan också läsa i samma takt som svenska och engelska.

Jag tror att det är olika med alla men med japanskan hos mig
är det talet som utvecklas sist av allt.

gambarimashita - jag gjorde mitt bästa!


Kommentarer
Postat av: Hasu

hej jag gillar din blogg!!! :D ^^

konitchiwa// hasu

2009-09-04 @ 18:19:36
URL: http://hasu.blogg.se/
Postat av: Julia

Åh, tack för inlägget ^-^ (Jag vet inte om man brukar tacka för inlägg...men...^^)



Du har verkligen varit duktig med japanskan i japan ^-^ Jag hoppas jag kan bli lika duktig som dig med att lära mig japanska :D ~

2009-09-04 @ 18:43:11
URL: http://mauchan.blogg.se/
Postat av: Panda

Det är roligt att du berättar så ingående. Jag har hela tiden tvivlat på om jag skulle kunna prata kinesiska flytande en dag och med att jag bara kan några små ord som "hej" och "hejdå". xP



Kram från Panda

2009-09-05 @ 10:40:13
URL: http://lifethatslife.blogg.se/
Postat av: Sophia

Vad coolt!! Men som du säger, klart att det är enklar med eng. eftersom att det finns runt oss hela tiden, vilket inte japanska eller andra språk finns på samma sätt.



SV: Jo, det är mysigt att jobba natt. Även om man måste göra vissa saker på¨fasta tider så är det i ett lugnare tempo, mindre stress för det mesta, trots att det är färre personal. =)

Sen får man mer tid att mysa med pat (barnen) då föräldrarna är hemma o sover!! hehe..



// Sophia

2009-09-05 @ 12:06:45
URL: http://systersophia.blogg.se/
Postat av: ^^ ELLA ^^

Jag vill också kunna prata japanska!! :D



Sv; Jaa, det är lite jobbigt. Men som sagt alltid roligt att vara med kompisarna!! :) ♥

2009-09-05 @ 13:37:31
URL: http://ellaaaaaa.blogg.se/
Postat av: Clara

det ser svårt ut x3

2009-09-07 @ 14:34:15
URL: http://allic181.blogspot.com
Postat av: Sandra

Åh, har du inga fler sånna där bilder som du kan visa? Dom är så bra att ha när man lär sig språk och sånt. Kan du iaf länka i en kommentar till mig så jag får se en "större" version av bilden?

[den där med siffror på - mellan 1 till 16 XD]

2009-10-27 @ 23:13:55
URL: http://carcrashheart.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0