Lite svar på frågor : )



Soooo kaaa - äre såå?

Jag tänke svara lite på frågor jag får rätt ofta
allt i ett och samma inlägg

Bor du i Japan?
Ja det gör jag, jag är inte här för att studera utan bor här.
Studera är något jag gör för.. ja, jag vill ha en utbildning.

Hur länge har du bott i Japan?
I 2 år. Flyttade hit i juni 2007.

Kan du japanska?
Ja det kan jag, det måste man för att vara här en längre tid.
Jag pratar dock inte flytande än.

Varför flyttade du till Japan?
Jag vantrivdes något fruktansvärt i Sverige.
Det var tyvärr inte landet för mig trots att jag är född där.
Hur det i slutändan just blev Japan var en rätt lång process men framför
allt så kände jag att Japan är ett land som har samma värderingar som jag.
En hel del av det i Japan krockar med mig men desto mer går hand i
hand med hur jag tycker det ska vara och hur jag vill uppfostra mina barn.

Är dina lektioner/din skola på engelska eller japanska?
Japanska!
Det finns inte många skolor som har utbildning på engelska.
Och dom är i stort sett språkinriktade på japanska och sen neutrala
universitets ämnen, finns inga inriktade skolor som min
som har engelsk undervisning.

Pluggade du någon japanska i Sverige?
Jag tog sammanlagt ett år på Folkuniversitetet.
Men det räknas knappast som något märkte jag när
jag väl kom hit för jag kunde varken prata eller förstå ett jota.

Vad pratar du och Yuji för språk?
Vi pratar engelska!
Jag har det som första språk och Yuji pratar engelska flytande
så då blir det engelska som det vi pratar mest.
Men ibland kan det bli en hysterisk blandning.


Kommentarer
Postat av: Clara

ja exakt >:D

blir så otroligt irreterad av att "alla" äldre alltid håller på "nej,du vet...japan är ett jätte utsatt land"

eller typ "Jag tor absolut inte du kommer klara en dag där"

blir irreterad -__-

Vi har ju typ exakt samma intresse du och jag ...:)

mina är...tja...Japanskt/asiatiskt mode

Cosplay,Anime..japan ..japanska...och en massa såna saker ^^



Folk borde verkligen följa sitt hjärta...

vad dem verkligen vill...vare sig det är läskigt, eller annorlunda :)

2009-09-25 @ 15:23:07
URL: http://kura.blogg.se/
Postat av: Panda

Vill så jättegärna flytta utomlands med, om inte min pojkvän hade velat flytta till Sverige.



Känns lite bättre när man hör andra som har gjort samma sak som jag drömmer så mycket om.



Kram från Panda

2009-09-25 @ 17:40:50
URL: http://lifethatslife.blogg.se/
Postat av: Pam

guud vad coolt att du bor i japan :O

2009-10-01 @ 20:09:52
URL: http://pamda.blogg.se/
Postat av: Danne

Nice att du har flyttat till Japan. Jag och en kompis tänkte bo i japan under 1 år efter gymnasiet, dvs. 2012, för att lära oss japanska då och uppleva japan helt enkelt. ^^

Gick du på universitet/ högskola här i sverige innan du åkte till japan?

Vilken utbildning iså fall?

// Danne

2009-10-28 @ 17:07:25
Postat av: Oskar

Hej :) Ehm jag har en fråga.. Hur och vart kunde du söka in till skola och så i Japan? :)

2010-06-10 @ 11:14:26
Postat av: gekå

Hej



Jag har följt din blogg i runt 6 månader nu eftersom jag har en lång tid planerat att dra till japan och nu ska jag dit om några veckor. Jag undrar lite om du kanske kan svara på några frågor om din skola eftersom jag är intresserad av en 2 år översättnings kurs där som skulle passa mig bra.



1. Jag undrar hur mycket skolveckor har du på ett år, jobbar du om du inte är i skolan?



2. Hur kom du in i din nuvarande skola, skrev du ett prov eller blev du rekommenderad till den av din tidigare språkskola



Fortsätt med att skriva intressanta inlägg, jag ser också fram emot nya nintendo 3ds också :).

2010-06-17 @ 21:36:46
URL: http://gekey.blogg.se/
Postat av: S

Hej!

Vilken otroligt intressant blogg - aldrig varit i Japan men hade velat åka dit någon gång i framtiden :)

Hade du inte kunnat skriva ett inlägg om hur du flyttade dit och hur du träffade Yuji?

Kram

2010-09-17 @ 15:56:12
URL: http://livethedreaminreality.blogg.se/
Postat av: stephanie

hej, kul blogg

i vilket program gör du din header ?



2010-09-17 @ 17:55:05
URL: http://steephanies.blogg.se/
Postat av: isa

Så glad jag blev när jag snubblade in på din trevliga blog! Du är verkligen unik :)



Det faller speciellt bra in i tiden med tanke på att jag själv åker till Japan (tokyo) nu på torsdag (!!!) och jag, som många andra, har frågor som har tett sig omöjliga att få svar på :P

Så jag hoppas hoppas att kanske du kan hjälpa mig?



1. Kan man sätta in japanska simkort i svenska mobiler?



2. Kan jag ladda min mobil/använda min laptop/värma min platttång med hjälp av en simpel adapter som gör att piffarna passar i väggen? Eller krävs det en sån där mojäng som konverterar upp volten?



tack tack tack!!

/Isa

2010-09-19 @ 20:37:25
URL: http://[email protected]

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0