Sjuk : ((



Idag är jag sjuker
Jag vaknade av att mitt huvudet gått upp ca 10 kilo i vikt och att halsen känns
som om jag sprungit en mil på 10 min
Jag har också skruvat upp kroppstempen till 37.5 stabila grader
Så Yuji gjorde medicin kur mot halsen och skar upp päron som jag mumsade i mig sen
hade vi våran vanliga brottningsmatch som alltid när jag är sjuk och Yuji
vill att jag ska ta medicin och jag vägrar
Så det blir mask och halstabletter idag som gäller!


Jag får ibland frågor om mina små gif:er, eller deco som det heter
på japanska, som jag använder mig av i bloggen, om vart jag hittar dom.
I Japan är deco ett jätteboom och dom finns överallt!
Mest används dom i email (våra SMS) så 99% av siterna som säljer eller
ger bort dom är siter endast för mobiltelefonsurfning.

Men! Dom ni ser här på bloggen får ni gärna använda, det är bara att
högerklicka och spara dom ni gillar och lägga upp dom på er egna blogg!

Här har ni 6 stycken som jag laddade ner i morse på tåget:

  

Och en MojiDeco:

Konchiwa




PSST!:




Kommentarer
Postat av: Meroigo

Tycker mask är rätt löjligt. Min mamma som jobbar i vården säger att (haha vad gulligt det låter när jag skriver så <3) man måste byta skydd typ efter några minuter igen för att det ska vara effektivt, eftersom det man haft redan slutat fungera. Har Japan några supermasker eller har min mamma kanske fel? Eller är den stora maskindustrin i Japan bara ett stort fett grupptryck och alla har blivit ägda av placeboeffekten, och företagen jublar för hur lätta pengar de kan tjäna på masker? Om man använder vanligt inte-bli-smittad/inte-smitta-andra-tänk kommer man inte bli smittad eller smitta andra. Så slipper man dessutom slösa pengar på de där maskerna. Men om man blir smittad trots allt blir man i alla fall härdad och immunförsvaret får sig en level-up, hahaha! :P

MEN I ALLA FALL!!!--> Krya på dig!!

2009-10-28 @ 04:01:40
URL: http://meroigo.wordpress.com
Postat av: Meroigo

Svarar här för det verkar vara så du gör, svarar i den andras blogg. Jag är van vid att svara på kommentarer på samma ställe där den första kommentaren hamnade, tycket "blogg.se"-sättet är lite rörigt faktiskt, gör så jättemånga kommentarer känns orelaterade till inlägget, vilket de är. ^^ Om jag svarar på dina kommentarer på min blogg, kommer du läsa dem då?

Men i alla fall. Hade inte tänkt på det där med att fukta luften och så, det låter ju vettigare. :)

"Riktig"? Är inte en mobil med kontantkort också riktig? ;D Har sneglat på kontantkortslösningen, eftersom det inte kostar något i månaden osv, så kan man med Softbank betala 300 yen så får man skicka unlimited mail i en månad, om jag förstår det rätt. http://mb.softbank.jp/en/prepaid_service/ Det låter ju lockande! För jag tänker att jag mer ska vara en som mailar än ringer. Vad har du för råd angående mobiltelefonköp?

Haha vax i håret. Japp, har sysslat med det de senaste dagarna, vi får se hur länge jag orkar göra det varje dag. ;D Naj, skolan börjar snart! åker iväg

2009-10-28 @ 04:37:54
URL: http://meroigo.wordpress.com
Postat av: Cassie

hejsan =)



Ja, jag vet helt sjukt hehe. men den finns ju men är extremt ovanlig att få 1 på miljonen men jag vet inte om det är från svininfluensa vaccinet eller det vanliga influensa vaccinet för hela media säger olika saker men de borde kvitta dom innehåller typ samma saker bara någon liten förändring. men det som störde mig var ju just att dom hela tiden påpekade hur vacker hon var innan! tycker att de kom ut på ett sånt fel sätt i media när dom sa så :/



Ne ja vet, hon sitter ju och analyserar mig fortfarande osv.. ber sin son på kinesiska att fråga mig saker :| när hon kan svenska tycker de är ganska respektlöst svaret blir ju desamma om hon själv skulle fråga :/. Jo men du har rätt hon är väldigt asiatisk och traditionell .. och har förmodligen inte accepterat riktigt att hennes son har valt en svensk :P.



haha hur hon reagerade till att vi skulle ha barn :P jo det ska jag berätta för dig.. hon ville att jag skuklle göra en abort! hon sa så till mig: du ha barn? du är själv ett barn hur ska du ta hand om ett barn? Jag blev så förbannad för jag har arbetet med barn från 0-5 år ( praktik då ) plus att jag har tagit hand om min syster och min grannes bebisar sa jag till henne.. så sa jag också det blir inte svårare än vad man gör det till.. så jag tror inte riktigt att hon är så glad över mig och bebisen. när vi berättade för henne att vi ville gifta oss fråga hon minst 10 ggr är du säker på att du vill gifta dig med min son! jag bara ja det vill jag.



men det finns ju inget hon kan göra så hon får bara ta och acceptera läget :P synd att vi inte har den dära toppen relationen hade velat ha det men det går bara inte med henne hon släpper inte riktigt in mig i sitt liv..och kommer förmodligen inte att gör a det heller tråkigt men sån verkar hon vara :/ hehe



hoppas att du har bättre tur än mig:) japaner brukar vara trevligare och ARTIGARE! Kinesiska familjer analyserar fan sönder än :| haha.



Hoppas allt är bra med dig annars? Vi har fått ett datum nu för vigseln den 21 November blir jag fru Chau ;) ganska spännande. ska snart ner och tvätta vill inte men måste hehe.



ska ni hitta på något till helgen? =)

KRamar

2009-10-28 @ 06:33:36
URL: http://mamaliciiious.blogg.se/
Postat av: Kawaii Nono

IIE!!!! Stackars lilla Mimi! Du får inte vara sjuk!! :(

2009-10-28 @ 08:25:12
Postat av: Cassie

jo jag har msn :) [email protected] är min msn :)vad är din? =)



vaa nej är det sant :| den bilden trodde jag inte fanns japaner verkar så snälla.. på vilket sätt är dom farliga..



jo det är klart men jag har en känsla av att det kommer att bli värre för hon drar i honom stup i kvarten och man får helt enkelt vänta och se..men hon är väldigt speciell om man säger så.



Mjo den tanken har slagt mig, så lite läser jag ju på men om jag ska vara helt ärlig så innan jag träffade kim höll jag på med japanska så de lockar igentligen mig mer än de kinesika men får ju försöka :) det finns alltid något spännande att läsa om :).



det är säkert så i Kina men dom traditionerna har dom inte tagit med sig till Sverige det är samma som .. i den byn som Kim kommer ifrån så måste man lära sig laga ett speciellt te och när man kan gör detta utantill så är man redo för att gifta sig :P.



ja skilsmässa på tala om det.. hans mamma har fått för sig att jag kommer ta ut skilsmässa :| jag blir skit arg när hon säger så.. för jag tror inte på att man ska skilja sig.vet inte hur många gånger man har fått upprepa det men det går liksom inte igenom, därför så tror jag inte att hon riktigt har accepterat att han valt en svensk än.. Jo jag har ju frågat om hon skulle vilja lära mig kinesiks matlagning men jag får inget svar av henne och bara tittar på mig och sen inget mer med det... det är Kim som får lära mig istället...Kim är ju det ENDA barnet så kan ju förstå att det är svårt att släppa taget men ändå? det blir liksom för mycket.. t.ex igår hade jag enorma förvärkar och hans mamma tyckte att hon var viktigare så jag satt här hemma helt ensam och hade hur ont som helst stackaren han fick ju springa fram och tillbaka..



men jag gillar inte deras sätt att uppfostra barn på :/ det är alldeles för kallt och kyligt.. inga pussar inga kramar .. Kim har bara fått 2 kramar under detta året ifrån sin mamma.. och själva relationen till barnen i hela hans familj är kall.. jag är väldigt kärleksfull och kommer säkert att göra saker som dom inte tycker om men det är så jag är uppfostrad.. kommer ifrån en väldigt varm och go kärleksfull familj och det vill jag dela med mig till mina och kims barn och han med.. men vi vet om att kanske bli till sagda men det är ju våra barn inte deras :P:/



amen de tycker jag också :D bara trevligt kraam



2009-10-28 @ 09:14:27
URL: http://mamaliciiious.blogg.se/
Postat av: becka

Svar:

Ja, de e kanske morgon trötta som alla andra :P



Känns det inte konstigt att ha mask på sig? Jag hade nog tagit medisinen, men vägrat masken >.<



Tycker det är så roligt att du skriver om japan, känns bra att kunna läsa det som någon från "insidan" skriver :P

(man vet ju inte hur mycket av det som de gör i manga-böckerna stämmer :P (hahaha))

2009-10-28 @ 09:48:26
URL: http://gepzy.livejournal.com/
Postat av: Clari

Jag hoppas du blir bättre Mimmi :O!

jag snor ngr deco's från dig mwhehe x3

jag gillar dem där maskerna...dem är snygga..tex om man ritar ett katt ansikte på den xD -facepalm-

2009-10-28 @ 10:19:22
URL: http://kura.blogg.se/
Postat av: Maria

Krya på dig vännen! お大事に! :)

2009-10-28 @ 11:32:28
URL: http://makitty87.blogg.se/
Postat av: Andrea

Haha. jag köpte bara DS. Jag tycker inte att dt spelar någon roll om man kunde vara kille eller tjej x) plus att vanliga var billigare och jag är i en stor ekonomisk kris xD haha.

2009-10-28 @ 12:04:59
URL: http://speechlessandbreathless.blogg.se/
Postat av: Elin

sv. Hihi! Nejdå det är inte för mycket, bara gulligt tycker jag ^o^ När flyttade du till japan och varför? :)

2009-10-28 @ 12:18:29
URL: http://ranran.blogg.se/
Postat av: mysecreti

krya på dig

2009-10-28 @ 13:18:09
URL: http://mysecreti.blogg.se/
Postat av: Andrea

Min pojke är för slö för att göra frukost åt mig, så jag sitter istället och myser med kakor x) Haha, jag bara väntar på att han ska bli klar med sitt datanördande så att jag kan få min frukost xD haha.



Haha, oh jaaa. Jag börjar så fort jag kommer hem ;) Vilket är på fredag, så då fan ska mitt DS fram :D Plus att jag köpte en väska till det också ^^ Det är ju bra när man är som mig och har det med sig i väskan till skolan (A)

2009-10-28 @ 13:42:57
URL: http://speechlessandbreathless.blogg.se/
Postat av: Meroigo

SV:



"Visste inte att du valde att svara i din egna blogg (det ar inte vanligt)"



Inte vanligt? :D Det var inte länge sedan jag var fett förvirrad över alla kommentarer i dina inlägg som jag inte visste vad sjutton de handlade om, så är det jobbigt att kunna följa andras konversationer, när man svarar såhär över bloggarna. Wordpress, bloggsystemet jag kör med, det kör stenhårt med att ha en "svara"-länk vid kommentarerna, och klickar man där skriver man en kommentar i samma inlägg och kommentaren hamnar under kommentaren man valde att svara på. Så kan man läsa folks hela konversationer utan att vara förvirrad. ^^ Fast jag är inte så insatt i bloggvärlden. Är "blogg.se-sättet" att svara på vanligt även på andra ställen? Är iaf bara på blogg.se jag sett det. Hehe, fast nu med dig kör jag på att svara i din blogg, är ju sättet du är van vid. ;D



Mobiltelefoner verkar för övrigt som en riktig djungel här i Japan. Jag ska tänka vidare på det...

2009-10-28 @ 14:30:24
URL: http://meroigo.wordpress.com
Postat av: tii

Haai, det fattade jag ;D. Men VAR laddar du ner dem söta små filurena då? ^OOO^

2009-10-28 @ 15:19:06
URL: http://tichipuff.blogg.se/
Postat av: Matilda

måste man ha munnskydd i japan om man är sjuk? :S

2009-10-28 @ 16:20:56
URL: http://ramavoite.blogg.se/
Postat av: chiru

oj då :( Hoppas du blir bättre =D Nu snor jag dina små decos >:D Dom är så söööta =^.^= Dom där maskerna är jätte coola xd i love them :) Krya på dig <3

2009-10-28 @ 17:00:48
URL: http://ttapril.blogg.se/
Postat av: Louise

Ah, då kan jag tänka mig att det är sjukt jobbigt där nu!

Jag som har mina sago liknande fantasier om Japan att det alltid är så fint där. :)



Oj! Mask och allting!

Även om vi i Sverige kan tycka att det är lite löjligt med mask, så tycker jag att det är en vänligt sätt att "varna" andra att du är sjuk.

Man respekterar sin omgivning typ. :)



Puss

2009-10-28 @ 17:39:31
URL: http://lowice.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0