Nabe - Japansk hot pot


Middag blev nabe som vi saknat så mycket!
I Japan äter man mycket efter säsong och eftersom nabe
är som en soppa nästan så äts det på vintern när det är kallt.
Enligt en ordbok är nabe "hot pot" men jag tycker inte det säger
så mycket om vad det egentligen är!

I stort sett är Nabe det ni ser på bilden!
Det är en rätt man ätit jättelänge i Japan och finns nu förtiden med
en massa olika sopp-smaker, t ex soya, miso, kimchi och curry.
I har man bl a fisk, kyckling, svamp, konjak (inte alkoholen), tofu m.m.
Fisken som vi åt och som är på bilden är vanlig torsk tror jag.
Det finns nabe-kit att köpa i affärerna för dom som vill göra det lätt
för sig med alla grönsaker osv som vanligtvis är i och då brukar också
morotsbitarna vara tillskurna som blommor
som inte är ett måste men det är vanligt att man gör så, det är super gulligt!

Det är en av de godaste maträtterna jag vet och också väldigt mysigt.
Ofta har japanerna nabe partyn hemma hos någon då grytan står och kokar
på bordet och så äter man runt och lägger i ingredienserna allteftersom.
Grönsaker t ex kokar upp snabbare än köttet så man äter i olika etapper.
Sist har man i udon nuddlar som är tjockare än vanliga ramen nuddlar.
Det är också jättegott att allra sist hälla i vitt ris!

Det var supergott och bara den första av alla gånger i vinter
som vi tänker äta nabe!




Kommentarer
Postat av: Cecilia

SV: typ skjorta och kjol strumpbyxor!



-+

2009-10-12 @ 20:34:00
URL: http://gingu.blogg.se/
Postat av: Lisse

Mums!! :D

2009-10-12 @ 21:20:15
Postat av: Nycke

2009-10-13 @ 18:53:19
Postat av: Nyckelpigan^.^

Hah, jag var riktigt trött då^^ Men det var inte bara därför jag inte gick, det var oxå för att det var några tjejer i klassen som jag hatar som hade festen, men det ville jag inte skriva i bloggen>.<

2009-10-13 @ 18:56:50
URL: http://nyckelpiganlollo.blogg.se/
Postat av: Ems

sv: Haha ^^ true ;)

2009-10-13 @ 20:20:29
URL: http://lifebyemma.webblogg.se/
Postat av: nicole

hej:)

vart hittar du alla dom där färglada orden och små figurerna?:P

2009-11-13 @ 14:25:16
URL: http://ichigojam.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0