Att bosätta sig i Japan..

Ee, nanka - eeh alltså..

En av anledningarna till att jag har min blogg
är, förutom att träffa likasinnade, att uppmuntra
andra till att också göra vad dom vill, ta steget för jag anser
att det är bättre att åka, testa och att det går åt pipan än att
sitta i alla år efter när det inte är lika lätt att bara åka längre
och ångrar att man inte ens försökte.



Men det är inte helt lätt heller det om någon vet ju jag så jag
tänkte helt enkelt berätta lite kort om hur jag löste det så att
jag faktiskt kunde bosätta mig här...

Saken med Japan är att det ligger utanför EU därför
behöver man visum för att få stanna i landet.
När man åker till Japan på semester för man automatiskt
ett turist visum som gäller i 3 månader.

Man måste direkt tänka på vad ens mål i Japan är,
vill jag stanna, bo och arbeta, ja då måste jag kunna språket.

Så det gjorde jag, jag gick ca 1 år och 9 månader i språkskola
på ett Pre-college visum som man kan få max i 2 år (totalt).
Efter det kan du inte få något mer pre-college visum.

Som svensk att få ett arbetsvisum är jättesvårt, du kan
inte med ett svensk medborgarskap undervisa engelska
i Japan, det går inte, man kan få anställning på privatskolor men
immigrationsverket kommer aldrig att godkänna arbetsvisum.
Det är lättast som svensk att jobba för ett svenskföretag som sen
skickar en till Japan för att arbeta (t ex IKEA) men dom chanserna är små.

För att få arbetsvisum måste du kunna bidra med något en
japansk medborgare inte kan, t ex svensk nanny för en familj.
För att undervisa engelska i Japan måste du ha ett pass från ett
engelsktalande land som USA, Australien, England eller New Zealand.

Jag bestämde mig för att vidareutbilda mig i en japansk skola
för att då sen kunna söka vanliga japanska jobb på japanskt vis
och på så sett få ett arbetsvisum efter skolan.

Universitet/Senmongakkou ger en ett Studentvisum på sammanlagda
år som utbildningen är på, det ges ut årsvis så varje år måste man
förnya det med andra ord bevisa att man fortfarande studerar.

På så sätt kan man söka jobb på samma villkor som japaner förutsatt att
jag har en examen i antingen JLPT2 eller 1 som är business japanese

Som ni ser är det lite klurigt men endast för språkstudier behöver ni
inte tänka på allt det här, plugga ett år i Japan är inte speciellt svårt alls
speciellt inte nu när Japan blivit så populärt i Sverige och många resebyråer
erbjuder studier här, dom fixar allt pappersarbete plus att CSN är helt med
för dom som behöver/vill ha studiestöd.

Kommentarer
Postat av: dmartinsson

Svar: Det är väll att visst det är meningen att folk ska dö i olyckor och sånt! Men oftast är det oskyldiga människor som drabbas! Och många förlora sina närmaste och kära och det kan kännas orättvist!

2009-10-05 @ 16:58:59
URL: http://hansomkanallt.blogg.se/
Postat av: ☆彡 Olivia ☆彡

Tack sötnos!

2009-10-05 @ 17:27:03
URL: http://japanesesuger.blogg.se/
Postat av: Chirude

oj oj, aldrig riktigt insett att det var så svårt att flytta till japan.. Jag ska ju flytta dit med min bäääästa kompisar ^__^ japan är såklart det bästa landet..ever!!

2009-10-05 @ 17:42:58
URL: http://ttapril.blogg.se/
Postat av: Cassie

hejsan tack så mycket för din fina kommentar ^_^

gillar din sida med jättefin..

aww hehe jo det känns bra både spännande och skrämmande :P väntan är snart över :D längtar hehe.



allt bra annars? kram

2009-10-05 @ 18:59:00
URL: http://lifeofsweetme.blogg.se/
Postat av: Miwako

jag vill ju bo i japan, men nu verkar det så extremt svårt .__.

2009-10-06 @ 16:16:58
URL: http://kawaiistrawberry.blogg.se/
Postat av: Cassie

hejsan :)



Måste bara fråga bor du i japan? jag har alltid velat åka dit skulle igentligen göra de förra året men så dök min kille (Kim) upp :P så de blev aldrig av liksom. jag blev 22 detta året ;) är 87:a du då?



ja asså vi hade ju tänkt vänta i 2-3 år innan det skulle bli snack om bebis eftersom att vi ville göra en del grejer innan men sen blev man ju gravid visst livet går ju inte under men man får ju vänta med en del grejer :p ett barn kräver ganska mycket av en :P.



ja jag var tvungen att veta för jag ville så gärna dekorera rummet :P ville ju direkt inte köpa fel färger hehe. vår lilla pojke kommer snart om bara 2,5 månad ungefär. jag är väl mest nervös inför förlossningen.



nä men eller hur, tycker inte att det händer speciellt mycket. det hände ju klart mer innan jag blev gravid men detta året har verkligen varit segt hehe..



gillar att komma in och läsa din blogg tycker att den är väldigt jordnära och trevlig faktiskt ^_^



ha en bra dag Kramar

2009-10-06 @ 16:24:44
URL: http://lifeofsweetme.blogg.se/
Postat av: Cassie

jasså :) vad trevligt hehe alltid lika kul att hitta någon i samma ålder ^_^ . Nä precis men dom har en sån grej här i Sverige att man inte får resa med ett barn förens en viss ålder vet inte om de är 6 månader eller 1 år :P



Min fästman kommer ifrån Kina ^_^ kommer inte riktigt ihåg vad han by heter men dom åker rätt ofta till Kina han va där sist i december :). ok vad är det du vill jobba med då =)?



nä jag vet precis vad du pratar om jag tyckte att jag hade mer energi när jag var 18 fan nu orkar man knapp något de jag gör om dagarna är laga mat och städar, tvättar fast inte varje dag visst går man väl ut och fikar och så men blir så otroligt trött bara en del av den energin man hade förr är liksom borta :/ man har ju en man och tänka på han är ju trött/hungrig när han kommer hem ifrån jobbet osv :P



måste bara fråga är du asiat eller svensk :P såg en bild på er ni va jättesöta men kunde inte avgöra hehe ^_^



Innan graviditeten så var jag sjukskriven pga av skadat mitt knä gick sönder har dansat hela mitt liv och förra året så gick min Menisk i knäet sönder så jag är sjukskriven till december :) sen blir man ju mammaledig i 1,5 år skönt :D.



aw vad gulligt :). vad glad jag blir jag är ju mig själv i min blogg och vill verkligen inte framställa mig själv som en idiot när jag skriver :) jag har också svårt för att fastna för bloggar :/ men din va jätte trevlig och fin så jag la till den hehe :P..



ska ni hitta på något ikväll då? Kramar

2009-10-06 @ 18:55:11
URL: http://lifeofsweetme.blogg.se/
Postat av: karin

2009-10-07 @ 06:50:49
Postat av: Ma

Skit vad snällt att du berättar allt det där!:) kan vara bra att veta i framtiden, tack! :D

2009-10-07 @ 08:21:01
URL: http://shorthair.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0