Godnatt med nyponsoppa!




Idag under vår trip till Yokohama så fick jag tag i alla julprydnader
som behövs till julen, vi har ju ingenting eftersom jag alltid firat i Sverige.
Jag gick in på FrancFranc (som är en helt sjuk affär, skulle kunna handla upp en hel lön)
och fick precis allt, kulor, klitter, krans etc för runt 4000 yen
Fru som man är så blev det också tre handdukar en toalett borste

Du vet att du är gammal när...
.. ovanstående inköp förgyller din dag.



Igår hade vi våran fredagsdejt och vi åkte till book-off och passade på att
sälja av lite manga och sånt som vi läst färdigt.
Med ut hade vi med oss ny manga till ett värde av 2 500 yen.. Snyggt jobbat!
Vi är lite av två manga slukare här hemmma, det går åt rätt ordentligt
Jag hade dessutom supertur och hittade Zorori-kun när han är i himlen för 105 yen!
Jag har den när han är i helvetet och dom hör liksom ihop.. jag köpte också igen
en manga av Shinjo Mayu, som är min favorit författare, eftersom all min manga
måste ersättas, vi kan inte ha böcker med mögelsporer hemma



Nu är klockan snart halv tre på natten så jag dricker min nattvälling som
är nyponsoppa (?) konstigt nog så har en thermos flytande socker bättre
effekt än vaggvisor, avslappnings CD, hypnos, tvång, knock-outs.. etc eee





Tänkte svara på frågan om våran lägenhet som kanske kan intressera flera.
Jag har ett äldre inlägg om Sakura House vilket är i stort sett det enda
(om man inte har en rik, död släkting) och bästa sättet att få bostad som utlänning.
Att hyra "japansk lägenhet" är väldigt svårt, det är bl a där rasismen i landet kommer in
plus att man måste kunna prata japanska.. på riktigt för att ens få ett borgenföretag.

Våran lägenhet står Yujis jobb för, de är dom som har kontraktet och allt för den.
Så vi har inte behövt lyfta ett finger, i stort sett.
Jag har dock fått en lägenhet via japanska mäklare förut innan vi flyttade ihop
och har ytterligare en kompis med lägenhet så det går men det krävs som sagt en hel del.





Kommentarer
Postat av: becka

åååå.... älska shinjo mayu:s mangor!! >.<

2009-11-08 @ 18:45:20
URL: http://gepzy.livejournal.com/
Postat av: betty

Aha vad är det för märke som du använder? och ungefär hur mycket kostar det? ska nämligen till tokyo i jul och funderar kanske på att få min fixad också :D

2009-11-08 @ 19:00:11
URL: http://bugabuga.blogg.se/
Postat av: DJ

Halloj!

Lustigt att vi båda gjorde kola :) Din såg mumsig ut! Jag skulle lagt in bild på min, men jag åt upp kolan snabbt och glömde av det... :p



Visst är det härligt att få prata me svenskar ibland...när jag bodde i NY så brukade jag gå till svenska kyrkan ibland och när man klev in från stressiga 5th avenue in på kyrkan så var det som att kliva in i Sverige...Helt sjukt hur skönt det kunde vara att bara käka en leverpastejsmörgås och lite marbouchoklad och höra svenska...finns svenska kyrkan i Japan också?

2009-11-08 @ 20:21:36
URL: http://vilsnajollen.blogspot.com
Postat av: Kura

När är det jul i japan :)?

Längtar så till jul ^^

2009-11-08 @ 22:04:09
URL: http://kura.blogg.se/
Postat av: Debbie E.

Ok, tråkigt att Sakura House är lite dyrare då. (har inte kollat deras priser än, men med tanke på vad du skrev)

Jag studerar Japanska nu, men kommer ju absolut inte kunna prata det flytande då, antar jag eftersom det är så komplicerat.

Min pojkvän är duktig dock, och kan väl prata det flytande i stort sätt. Han tycker mest det är lite krångligt med den skriftliga biten, men kan ju mycket av den med. Men du kan inga namn på Japanska mäklare förutom sakura house, tänkte om det fanns någon hemsida eller nått?

Sorry, om jag är jobbig och frågar en massa. ^^;

2009-11-08 @ 22:40:05
Postat av: Matilda

Hm, nu kommer här ett svar på ditt svar, som således är helt irrelevant med inlägget ovan.



Sa du "försäkra dom om att du INTE vill stanna i landet"?? De är alltså så rasistiska att de inte vill ha en kvar mer än nödvändigt?

Och på alla de där varför jag vill läsa japanska, mina framtidsplaner etc. Måste man ha hela livet som japansk språkprofessor klart för sig, eller är de bara nyfikna på vad man vill? Jag är tokorolig över allt som kan gå fel.

Tack gud att jag har folk på rätt sida av gränsen som kan svara på såna här frågor innan jag stressar mig till döds xD

2009-11-08 @ 23:30:06
URL: http://trasigkanyl.blogg.se/
Postat av: Clari

naaw :( ja vi hade det jätte roligt :)

Synd att du aldrig fick uppleva det D':

Hehe Fail x')

2009-11-09 @ 07:00:42
URL: http://kura.blogg.se/
Postat av: cassi!

Hej! vilken bra blogg du har! :D

Jag ska själv flytta dit nästa år och jag undrar, hur lång är du? och har du svårt att hitta kläder alt. skor som passar dig?

Det är det som stressar mig med Japan, haha!



tack på förhand!

2009-11-09 @ 08:54:17
Postat av: sweetkawaii

sv: haha mm.. klockren:p

2009-11-09 @ 09:29:14
URL: http://sweetkawaii.blogg.se/
Postat av: becka

Svar: Jasså :) ja, jag har också läst Kaikan Phrase, men den är inte min favorit.. jag gillar Ai wo Utau Yori Ore ni Oborero! och några andra serier mycket mer :D



Jag tror inte att jag läst något av Watase Yuu. Jag tittade vilka serier hon hade gjort, och jag kände igenom en del... men tror inte att jag har läst någon av dom.

2009-11-09 @ 09:58:57
URL: http://gepzy.livejournal.com/
Postat av: Panda

Svar: Min pojkvän ska bo hos mig från den 18 december till och med natten mellan 10 och 11 januari. Sen börjar jag skolan och det blir rörigt eftersom jag stiger upp tidigt på morgonen och hur kul är det att följa med mig i skolan när allt är på svenska? Därför blir hotell en nödvändig lösning för dem sista nätterna.



Kram från Panda

2009-11-09 @ 11:04:30
URL: http://lifethatslife.blogg.se/
Postat av: Maria

Nyponsoppa ('yppetoppa' som jag hörde att min ena bror tydligen sa när han var liten) är ju bara SÅ himla gott! Har ett paket här faktiskt. Kanske ska ta och tillaga lite :D

2009-11-09 @ 11:18:31
URL: http://makitty87.blogg.se/
Postat av: Junior

Jag ska åka till Japan till jul och skulle vilja veta lite om deras valuta. Alltså, tex om det är billigt eller inte. Typ, hur mycket en 0,5 cl flaska cola kostar, kläder, o elektornik grejer..

Skulle vara enormt tacksam om jag fick reda på hur dyrt/billigt det är jämfört med Sverige..

Diggar din blogg något extremt!!! :DDDD

2009-11-09 @ 14:34:06
Postat av: Andrea

HAha. Jag är också inne på mitt andra år och jag har haft världens otur XD ! Stormar har tagit två birdsheds, ett stoneshed, ett animalshed och ett lumbershed XD ! Så har förlorat 4 kossor oxå :( Men nu har jag bestämt mig för att bara bygga i sten XD annars kommer jag slå sönder något snart :o

2009-11-09 @ 15:52:10
URL: http://speechlessandbreathless.blogg.se/
Postat av: Betty

sv: Oh tack för tipset! ske definitivt kolla in det! just nu har jag platskydd som man klickar på (som ett skal) och det fungerar okej (många repor på plastskyddet hehe) men det är mycket tråkigare än ett roligt skal.



Ja jag ska dit på resa och vi ska besöka min syrra som just nu studerar i Chiba! ska verkligen bli sjukt kul!! vi stannar i ca 3 veckor :) har du något tips på något ställe jag definitivt måste besöka hehe? mat och roliga prylar uppskattas ! :-)

2009-11-09 @ 16:20:27
URL: http://bugabuga.blogg.se/
Postat av: Andrea

Haha, hemst väder asså XD Jag lär mig ;)



Jag är lite tjejig av mig , så jag tar dom söta sakerna ;) Men jag har lite grönsaker oxå :) Men jag kör på hönor nu xD haha. Får se hur länge det håller :)

2009-11-09 @ 16:37:19
URL: http://speechlessandbreathless.blogg.se/
Postat av: Rosida ♥

Sv: Japp, så är det! xD

2009-11-10 @ 18:31:00
URL: http://beyondthesurface.blogg.se/
Postat av: emilie

Åh, nyponsoppa! Hur gott som helst ju, det ska jag köpa idag och äta (säger man äta..?) efter träningen!



kram, kusin!

2009-11-11 @ 14:32:39
URL: http://puxxx.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0