Jag äääälskar ekiins.



Japan är mycket för uniformer.
Det är alltid en del av ett jobb att ha någonslags uniform på sig.
Vissa mer diskreta än andra.
Som tjej tycker jag självklart om uniformer och mina absoluta
favorit uniformisar är av någon anledning Ekiin
Jag tycker dom är asballa där dom står framme vid spåren
och ser till att alla vi galningar, som hellre kläms sardinburk-style
än väntar de 20 sekunder det är till nästa tåg, överlever

Dom pratar också i mikrofonerna.
Det är svårt att inte tycka dom är balla.. det är jag och alla 5 åringar.



Så vad är en "ekiin"
Det är inte riiiktigt som rykterna säger, deras jobb är inte att "pusha" folk
in i tågen, så galet är det inte här borta (men nästan).
Deras jobb är att se till att tågen kan hålla tidtabellerna och att hålla
oss på säkert avstånd, bakom den gula linjen, från tågen.
Japaner är vääldigt duktiga på den gula linjen och det är riktigt ballt att se full
spräckade perronger men framför den gula linjen står endast Ekiin som skickar
signaler mellan varandra som tecken för att det är helt fritt från folk.

Anledning till att man kan se dom trycka på folk är helt och hållet för att
folk pressar sig in i tågen så att dörrarna inte går igen.. man kan ju inte ha
en portfölj utstickandes mellan dörrarna när tåget åker.
Bitar av kavajer går dock bra, det ser man dagligen, hihi.


Visste ni att tågtrafiken i Japan är så tät att
tågen måste avgå på sekunden?



Se upp för dörrarna, dörrarna stängs;
Doa ga shimarimasu, gochui kudasai.
lit. Dörrarna stängs, vänligen pass på.

Tåg på ingång, vänligen stå bakom den gula linjen.
Densha ga mairimasu. Abunai desu kara; kiroisen made osagari kudasai.
lit. Tåg på ingång. Eftersom det är farligt, rada upp fram till den gula linjen.




Sista bilden från Ekiin to Watashi
"Fansite" till Ekiins.



Kommentarer
Postat av: Katja

sv: haha ja såna är mysiga tycker jag :)

2009-11-23 @ 07:28:50
URL: http://awesomebitch.blogg.se/
Postat av: Cecilia

Hej Mimmi! Ja allt har gått jätte bra. Så himla mysigt:) Pappa är hemma 10 dagar nu med Mia och bebisen bara för att landa lite. Hon är så himla fin, men jag är glad över att jag har rummet som ligger längst ifrån deras sovrum, vaknade en gång inatt av att hon skrek. Men alla mår jätte bra, har aldrig varit så glad:) Jag fortsätter lägga upp bilder så du kan följa lite:) Kram

2009-11-23 @ 08:30:10
URL: http://www.nogg.se/CeciliaC
Postat av: Johanna

Lysmelk är choklad, i smågodisform! Finns hos karamellkungen. Jättegott är det! :)

http://hugin.info/134112/R/1041209/169592.jpg så ser de ut. :)

2009-11-23 @ 08:49:02
URL: http://pandoransbox.blogspot.com
Postat av: Panda

Jag kan förstå att allt måste avgå precis i tid. Det hade nog aldrig fungerat i Sverige. Ibland är det så lite folk som åker tåg/buss att dem inte har råd att sätta in extra turer när det behövs mer kollektivtrafik. Så är det i alla fall i lilla Skåne. Blir smått förvånad däremot då pendlarna går ofta och alla är lika fulla. Speciellt vid rusningstid.



Det är med portföljen har jag faktiskt varit med om. Inte personligen men hört om det. Det var en stadsbuss som var så full med skolungdomar som skulle till skolan. Stadbussarna i Lund har tre ingång/utgångar och vis rusningstid behöver inte skolungdomar gå in i den främre delen utan i alla tre ingångarna för att alla ska få plats. En tjej fick inte in sin väska ordentligt och dörrarna stängdes. Henne väska fick hänga ute tills nästa hållplats som brukar vara cirka en kilometer bort. XD Men jag har aldrig hört talas om kläder som slits sönder.



Kram från Panda

2009-11-23 @ 09:42:47
URL: http://lifethatslife.blogg.se/
Postat av: Carina

Ja jag har just upptäckt online tv, men jag tycker det är bra. Behöver man aldrig oroa sig för att missa något program.

Låter trevligt att bo i Tokyo.

Hade bra

2009-11-23 @ 09:48:25
URL: http://carinaduvefjord.blogg.se/
Postat av: Sara

Men vattnet här uppe i Gävle smakar helt ok faktiskt om man jämför med vattnet i Karlskrona där vi bodde tidigare. Det smakade alldeles förfärligt, man kunde inte dricka det. Usch.



Ahh jag känner igen det där med halvfärdiga spel. Sååå typiskt mig hihi. Just nu spelar jag lite Professor Layton and the curious village.



Jag funderade lite på Runescape som du pratade om... du menar inte Rune Factory månntro?



Nej Famicom släpptes nog inte i sverige men nån vi kände hade ett som vi fick. :)



Om man säger så här; hiragana och katakana tror jag inte är så svårt att memorisera men det är kanjin som är lite klurig. Jag hänger inte med när det kommer till On och Kun och vilket av alla man ska använda just då.

Sen saknar jag ett bra sätt att lära sig kanjin på.



Veckodagarna var rätt lätta att lära sig och nu har jag även lärt mig månaderna. (Har återupptagit My Japanese Coach och börjat om från scratch. Eller, efter testet i början så startade det vid just veckodagarna.)



Klockan kommer nog bli klurigt att lära sig tror jag. Jikan betyder väl tid va?



Jag såg förresten, på tal om harvest Moon, att dom släppt nåt som heter Island of Happiness ju, är det detta som du ska spela efter Cute? Jag som började med Sunshine Islands innan jag gick över till Cute får nog lägga Sunshine Islands på hyllan ett tag för nu har jag ju Island of Happiness att spela innan dess oxå. Jag jagar HM's till Gameboy color oxå så jag kommer väl tillslut önska att jag var siamesisk tvilling typ för att hinna med allt haha.



2009-11-23 @ 12:03:19
URL: http://felicia07.blogg.se/
Postat av: Matilda

när pendlarna är så där packade är det inte svårt att gå av då? lixom står man längst in och ska av måste det ju vara omöjligt?

2009-11-23 @ 12:49:05
URL: http://ramavoite.blogg.se/
Postat av: Linda ♥

Låter jobbigt att alla ska behöva tränga sig in i tågen för att får plats. det blir ju lite svårt att ta sig av och på ett tåg om det är smockfullt!

2009-11-24 @ 18:38:42
URL: http://lindaemanuelsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0