Det var ett himla tjat om Harvest Moon



Harvest Moon är ett av de roligaste spelen jag spelat.
På min spellista över spel som jag hela tiden går tillbaka till och lägger
ner mest tid och pengar på så ligger Harvest Moon tvåa efter Pokemon.

För dom som inte vet så är Harvest Moon ett realtime RPG spel där man
har i uppgift att ta hand om en farm - en bondgård helt enkelt.
Spelet har under sina år och sina konsoller varierat på detaljer i handling
men jag tycker ändå budskapet varit det samma i stort sett - du är lat och oduglig
nu ska du rätta den här bondgården från sitt öde och bli superrik.

Jag var skeptisk.
Jag var en av dom som är äldst tjej i en syskon skara på tre barn och
har därför inte utsats för spel på samma sätt som en lillasyster till bröder
skulle ha haft, så jag var vuxen när jag läste om Harvest Moon och kände
mig inte alls speciellt imponerad av att behöva leka bonde.

Men det finns ingen hejd på Harvest Moon, i början kände jag mig alldeles
överväldigad av allt som skulle göras, grödorna - djuren - gruvorna - flörta med killar -
fiska - va med i tävlingar, events och festivaler - hitta små tomtenissar och Gud vet vad.

Harvest Moon är för mig ett spel som har någonting fär alla humor jag kan vara på.
Spela poker för att få mer medaljer när jag är trött och bara vill klicka på något.
Plantera, skörda och skeppa när mitt tävling och RPG humor kliar som
sjutton och behöver stimuleras.
Klara utmaningar och tänk i form av hitta saker och låsa upp nytt i gruvorna.
Klappa djur, mjölka och tvätta när jag vill gå lös på touch paneln på NDS.
Bygga om och fixa och dona på farmen när jag känner för lite Simulation-aktiga saker, lite Sim City.

Och inte minst spännande bybor som passivt har en obligatorisk roll i spelet
men som man valfritt kan engagera sig mer i och bli del av intressanta historier
och annat bakom dessa karaktärer, inte minst alla olika unkarlar (och ungmöer)
med så otroligt olika personligheter som man kan charma för att sedan fria till.

Jag tycker det är ett grymt spel.


I DS versionen tycker jag också att det är ett grymt plus att
spelet får små plus saker om man kopplar in sitt GBA i GBA
sloten som DS Lite har, det tycker jag är superkul.

 

 


Kommentarer
Postat av: DJ

Jo, men du vi äääär faktiskt odödliga och gudar! Så är det bara :) Faktiskt, lol. Speciellt som det kan vara lite skönt att vara sjuk en dag och stanna hemma från jobbet. Men ofta är man så lojal att man ialla fall går och står ut... :)

2009-11-17 @ 07:57:56
URL: http://vilsnajollen.blogspot.com
Postat av: becka

svar: hahaha... själv e jag en av dom som tycker att det är roligt att tävla i singstar :P kan vara att jag lite lätt blir tävlingsinriktad när jag spelar =3



hur många kalorier man bränner?! hahahaha.... ja, de kanske behövs om man håller på å dricker å äter under tiden som man sjunger.. men hur många kalorier som man förbränner beror väll på hur pass bra "inlevelse" man har :P om man dansar under tiden som man sjunger :P

2009-11-17 @ 10:05:05
URL: http://gepzy.livejournal.com/
Postat av: Sara

sv: Haha förstår vad du menar. :) Jag är 27 men känner mig absolut inte som så, det måste bero på alla tvspel man har spelat hihi ;)



HM till PSX är oxå en kär favorit. Jag har det även till GC men jag är inte så förstjust i 3D. Det ska helt enkelt vara plattform på detta spel!

Nu har dom ju släppt ett nytt Harvest Moon (tree of tranquility) till Wii oxå, men jag har inte provat det än.



Åh Harvest Moon 64! Det släpptes ju aldrig i Sverige har jag för mig. Jag väntade och väntade och blev såååå besviken då det aldrig kom. :(



Pokémon tycker jag är gulligt. Min favorit är Fire till GBA för det är mitt allra första. Jag köpte GBA enheten samt väska och det där spelet i ett "set". Så min GBA är röd och har en Pokémon på sig. Själva spelet sålde jag för ett par år sen tyvärr men jag får ta o köpa det igen nån gång framöver. Jag spelar även Pearl ibland men just nu ligger det och samlar damm.



Vill oxå tillägga att detta HM spelet jag spelar nu (Sunshine Islands DS) nog är det första där det i n t e börjar med att man är lat och oduglig haha.

2009-11-17 @ 11:20:12
URL: http://felicia07.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0