Lite Japan humor(sanning)

Jag snubblade över en sida skriven av en kille som bodde här i Japan i två år och skrattar så jag gråter. Den här webbsidan kommer från och med nu alltid bli den websidan jag läser när jag vill spy på varenda sneögd jag ser. Japan är så underbart, på så många sätt och trots att det just nu efter två år tar emot lite så vill jag verkligen inte vända på klacken och åka tillbaka till Sverige. Det skulle ju vara som att byta en glitter Meow mot lillebrorsan lvl 23 Starly. Usch nu rös jag. Jag nmåste göra lite spelplanering så här har ni ett handplock av min vardag och av vad fick mig att skratta så jag satte mitt egna saliv i halsen;


Du din långnäsa kommer alltid, alltid att vara dem. Oavsett hur japansk du än tror dig vara. Bara japaner är vi. De gör dig en tjänst genom att överhuvudtaget släppa in dig i landet  ...  Diskriminering är lag i Japan. Det är ett samhälle fyllt av slutna sällskap, oskrivna regler och krav. Japaner bryr sig inte om att du blir kränkt. Japan fanns där innan du kom. Vill du inte bli diskriminerad så åk inte dit ok.


Japanerna har ett talesätt: "Den som inte jobbar får inte äta". Synnerligen politiskt inkorrekt i Sverige, men nu är du i Japan och ingen bryr sig om vad Sverige tycker.

Ditt rum är förmodligen runt 10m² med en garderob där du kan förvara madrassen under dagen så att du ska ha plats att åtminstone vända dig om utan att behöva lyfta ut halva möblemanget.


Detta i mitt fall genom ett kontoutdrag från banken med bankens stämpel på (Japaner imponeras av stämplar. Ju fler desto bättre)

..om man åker till extrema Ginza i Tokyo där en kvadratmeter mark kostar mer än en normalstor svensk kommun. Centrala Tokyo har världens högsta boendekostnad enligt ännu en ny undersökning. Men, varför i hela fridens namn skulle du vilja åka till Japan för att köpa en kvadratmeter mark?

* Myt nr 2: Det är svårt att vara född kvinna i Japan. Beeeep! - Fel.

Shinkansen, det ökända snabbtåget, är världens absolut tuffaste tåg med en årlig genomsnittlig förseningstid på 6 sekunder och en dödssiffra på 0 sedan det startade för 40 år sedan (ja, detta är sanna siffror). En viss skillnad från Sverige där jag gissar att minst ett par personer dött på perrongen bara av att vänta på att X2000 ska starta.

Det verkar dock vara en seglivad myt att Japan skulle vara extremt dyrt, att en ostburgare eller en kopp kaffe kostar 100 kr eller att man måste köpa syrgas för att kunna överleva. Alla känner någon som känner någon som säger att det är skitdyrt.

Så du kommer alltså aldrig sätta upp en poster med CSN på ditt rum och skriva kärleksbrev till deras handläggare. Men, för att kunna förverkliga dina drömmar så är de ett viktigt verktyg.


Och sist från oss alla här till er alla där;
Oj, var var jag? Just det. Det kan bli jobbigt att ansöka om studiemedel. Och vi barn av 80- och 90-talet tycker inte om jobbiga saker typ, liksom. Men för att ha råd att studera utomlands måste de flesta av oss ta lån. Och trots allt är Japan värt att skuldsätta sig själv. Fan, det är värt att sälja sin kropp för!

Källa; http://www.freezoon.net/jap

Kommentarer
Postat av: JENNY HSU ♥

Hahahaha fan va bra skrivit ;D

2009-06-06 @ 10:08:16
URL: http://yannii.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0