Varför blev Jasmine så arg på Aladdin?



Jag känner att jag behöver reda ut det här.

Varför blev Jasmine så arg på Aladdin


Aladdin uttryckte sin önskan till Anden att han ville bli en prins.
Anden uppfyllde den.
Alltså var ju Aladdin en prins, då var det ingen lögn.

Man kan tycka att Anden gjorde en tabbe genom att inte göra honom en prins
fullt ut som vi ser det (med pappa kung osv) och ge honom ett land.
Men det står ingenstans att en prins måste ha ett land eller område att
vara del av, eller tillhöra för att vara en prins, det står snarare att;

Kore = Det här
"Prince as a reigning monarch
A prince or princess who is the head of state of a territory that has a
monarchy as a form of  overnment is a reigning prince."
- Wikipedia.org

Alltså finns det en viss skillnad mellan en regerande prins och en prins.
Det står också att man inte måste ha blodslig relation till en kung eller
drottning för att bli en prins man kan bli det andra vägar också
som inte har med relationer mellan människor att göra (giftemål).
Prins är också en titel man kan förtjäna.

Alltså var Aladdin tekniskt sett en prins

Så varför blev Jasmine egentligen arg?
För att hon blev besviken, hon ville inte ha en prins?
Vad försöker Disney lära oss med just det här?
Att man inte kan lita på det man har avtal om (med andar bl a)?
Att vi inte ska förvränga sanningen när tjejen har en tiger som husdjur?

Hur långt och omfattande är en önskning?
Vad bestäms vad som ingår i en?
Om vi får chansen att göra en önskning, hur måste vi
uttrycka den för att vara säker på att det här inte händer oss?
Finns det något avtal man kan läsa innan så man vet räckvidden?

En prinsönskning ger en snygga kläder, ett najs namn och en elefant.
Men inte ett kungarike eller alla andras tro i att man är en prins.
Om jag minns rätt från mina Marknadsföringslektioner
så är det inte lagligt att göra så.

Jag håller hursomhelst fast vid att Jasmine inte hade någon
rätt att bli arg på Aladdin och att hon istället borde sluta vara
så himla tjejig och istället bli smickrad av allt han gjort
bara för att få en chans att vara med henne.

Kommentarer
Postat av: Anonym

okej, tack för tipset om boken ;) <3

2009-06-19 @ 18:16:34
URL: http://aandii.blogg.se/
Postat av: Zarah

jo det är det, tack detsamma!

2009-06-19 @ 19:50:14
URL: http://zlundin.blogg.se/
Postat av: p&c

SV: japp, jag tycker den ger rätt så mycket volym! men kika gärna in på vår blogg igen någon gång imorgon för då ska jag tipsa om olika mascaror. jag har en som ger lite mer volym än denna. kan ta bild och visa. :)



fin blogg förresten! ;D

2009-06-19 @ 22:09:30
URL: http://pokicoki.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0