Skolintervju med Japanska manners.



Sa nu sitter jag har och ar nervos infor flytten idag. Men jag har ju Yuji och ingen raddar mig sa bra som han gor sa det verkar som om det kommer losa sig, om bara nyckeln till mitt nya storage room kunde dyka upp!

Jag har ju mitt prov och intervju pa mandag for universitetet. Jag tanker nu beratta for er allt jag maste tanka pa och gora, bade sa ni kan visa sympati och for att hjalpa mig komma ihag, haha ; D!

Forst nar jag kommer till skolan maste jag ta av mig jackan innan jag gar in i byggnaden. Jag maste ha pa mig kostym byxor, kostym skjorta och en svart kofta alternativt en kavaj. Haret maste vara uppsat. Jag ska helst ha lite lappglans pa mig eftersom min hy ar sa ljus.

Jag ska knacka tva ganger pa dorren till rummet jag ska ha intervjun i, om jag hor ett "douzo" (Kom in), sa ska jag opnna dorren och samtidigt saga "Shitsurei shimasu".

Jag ska stanga dorren med BADA handerna och sedan stalla mig bredvid den stol som ar avsedd for mig och saga "Schwalbe Mimmi to omoshimasu. Yoroshiku onegaitashimasu*" (Jag ar Mimmi *******. Trevligt att traffas). Sedan ska jag buga, hela "bugen" ska ta sammanlagt 3 sekunder, da ska jag stiga upp pa tredje sekunden.

Nar jag blir tillsagd att sitta "Douzo suwatte kudasai", ska jag saga "Shitsurei shimasu" medan jag satter mig ner pa stolen. Jag far inte flytta pa stolen utan den ska vara dar den ar. Jag ska sitta pa halva stolsytan, inte langst bak pa stolen for da far man dalig hallning. Handerna ska aldrig nudda stolen.

Svara pa fragor. Jag behover inte anvanda keigo (hogsta artighetsjapanskan) nagot mer det racker med neutrala -desu och -masu. Har ska jag prata med sa mycket detaljer som mojligt och alltid plussa pa minus med plus.

Nar intervjun ar slut ska jag stalla mig bredvid stolen igen och saga "arigatou gozaimashita" (tack sa mycket) och LE. Samma 3 sekunders bug.

Sen ror jag mig mot dorren, vander mig om och bugar en vanlig och sager "shitsurei shimasu" sen oppnar jag dorren med bada handerna. Medan jag gar ut genom dorren ska jag vandamig och medan den stangs ska jag buga vanligt igen.

Jag maste komma ihag att le och att inte borja prata for fort som jag gor nr jag blir nervos och inte heller lata rosten forsvinna, jag viskar nastan ibland nar jag blir nervos. Sen galler det bara att hoppas pa att jag lyckas halla mig till -desu och -masu och att japanskan inte sviker.

Kommentarer
Postat av: Jojo

De kommer gå jättebra :)

Lycka till, jag håller tummarna!

2009-02-15 @ 18:39:57
URL: http://jojoaug.blogg.se/
Postat av: patrik

Du kommer att lösa detta galant, de kan aldrig säga nej till dig. / kick as säger Viveca, Patrik och lilla Pontus + tyffen

2009-02-16 @ 15:03:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0