Japanska Kanji plus gnall gnall gnall.



Listan pa det du behover kunna egentligen nar du kommer till Japan ar kort;

飲み放題 Nomihoudai; allt du kan dricka
食べ放題 Tabehoudai; allt du kan ata
カラオケ(館) Karaoke (kan ar det billigaste och basta)
あなたの国はどこですか Anata no kuni ha doko desu ka; vart kommer du ifran [kuni+doko]
お名前はなんですか Onamae ha nan desu ka; vad heter du [namae]
何歳ですか Nan sai desu ka; hur gammal ar du [nansai]
かわいい Kawaii; Sot
すごい!Sugoi; Coolt, wow, etc..

Dar var listan slut. Det ar seriost det anda du behover kunna for att fa en sjujadrans stay har som utlanning. Varfor kan inte det racka for mig. Jag tanker inte ljuga i min blogg. Tanker inte framsta som kanon i min blogg (forutom nar jag verkligen ar det och jag ar ju oftast kanon sa) for det gar inge vidare just nu. Hjarnan har satt stopp. Kanji ar livsfarligt. Nar jag sager det sa vill jag forst rojja undan ryktet om att kanji skulle vara svart. Alfabetet ar faktiskt mycket svarare an kanji eftersom det ror ett helt annat center i hjarnan (det ar dafor bl a som dyslektiker inte har nagra problem med japanska) en mannisko hjarna ar konstruerad till att minnas bilder vilker ar precis vad kanji ar. Jag kan runt 600 - 700 kanjis. Av dessa kan jag skriva korrekt ungefar lite mer an halften. Faktiskt lasa hogt kan jag kanske runt 200. Bara. Det ar allt. I och med att kanji ar bilder ar det inge svart alls att forsta meningen av ett ord du aldrig sett eller hort forut, forutsatt att du studerat kanjina som ar med i det, eller nagon utav de kanjina som den kanjin ar uppbyggd av (oj va snurrigt det blev!) men att sedan memorera hur det stavas och uttalas det ar inte bara halvsegt utan ocksa ointressant.. tydligt.. enligt mitt huvud.
Om nagon av er dar ute, skulle nagon gang i livet fa viljan och motivationen att gora en ny japanska bok for de som pluggar japanska as a foreign language sa kan ni val snalla gora en kanji bok som med varje kapitel har en halvlang manga bok till som man sedan kan lasa efter att man pluggat. Det tror jag skulle hjalpa manga att faktiskt fa se och lasa kanjin efter att man lart sig den, for om jag ska slappa den hemska sanningen till er, jag tror man knappt ser de 600 - 700 jag kan varje dag. Knappast. Mest ar det kanjin for bank och for mat som man ser. Engelska studier kommer upp lite titt som tatt ocksa.

Jag sitter somnlos for att jag ar lite nervos. Imorgon ar det fredag sen smaller det. Jag har 160 uppat ord som ska memoreras och Yuji verkar ha kommit pa nagot halv snarkande ljud som han inte kommer att fa fortsatta med.

Nej nu ska jag ta och lara mig orden for idag, vacka Yuji och spoa honom pa DS. Trots att klockan snart ar ett pa natten!

Kommentarer
Postat av: Helena

Kämpa på Mimmi, du klarar det!

2009-02-19 @ 18:40:50
URL: http://yr311xe.wordpress.com/
Postat av: lisse

Jisses så nervös jag är för dig just nu.. dah ! :D haha.. Förresten min blogg jisses i desperat behov av lite uppiffning.. så hjälp av dig skulle sitta fint någon dag ;) ojoj hör av dig snart så jag vet hur de gick.. haha.. Jag är så sugen på nudel soppa..! haha :D se när jag är nervös skriver jag massa svammel..

Tjing!

2009-02-21 @ 04:44:13
URL: http://lise.lott.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0