Museum! 5:e Oktober.

Ballast i världen är väl ändå t-rex.
Äntligen kan jag uppdatera bloggen igen. Hur sjutton ska jag kunna få en färdig designad och funktionell blogg när internet här hemma är lika igång som en död farmor? Jag kommer börja klättra på väggarna rätt snart känner jag.. dom som vet mig och kan mig vet att utan internet är jag snäppet till farlig.

Hursomhelst, första inlägget ska rapportera om när min Yuji tog mig till museum förra helgen, sista dagen på lovet! Bästa ideen någonsin, naturhistoriska museum är något utav det roligaste som finns för dom har dinosaurier och fiskar! Båda två som jag älskar. Så det bar av till Ueno där alla dessa turist platser ligger. Här finns museum och det berömda zoo:t plus ca hälften av Tokyos turister. Vi passade på att ta lite info dom Gutto passet som finns, det kostar 2000 yen så får man en gång fritt inträde/rabatt inträde på så sjukt många ställen i Tokyo (museum, zoo, aquarium...).

Mimmi och Mammut.Vi passade på att hyra sånna där små guide apparater som man sätter runt halsen och så får man en liten hörsnäcka. Sen medan man går runt i museumet så plingar det till i örat! Då trycker man på play så har man en riktig Discovery gubbe i örat som berättar om det man ser. Jag tycker det är helt genialiskt! Man fick en chans att verkligen veta om det man hade framför sig. I början irrade vi runt i den japanska delen av museumet för Yuji lurade mig dit, han vet att om man inte säger något åt mig så håller jag mig sysselsatt med att titta på allt. Där fanns det en massa om just Japans historia och om jordbävningar, hur man mäter dom, hur man kom på hur osv osv, också kunde man se hur befolkningen ökat på den här lilla ön. Jag är inte hundra längre på numrerna men jag tror det var att under 40 000 år har det levt 550 milj människor på denna lilla ö. Tror det var så. Det var något helt sjukt i allafall. Efter ett tag dock så kom jag på honom och började tjata om dinosaurier, det var ju det jag ville se. Så jag fick se T.Rex, mammutar, små mini människor. Bäst var Triceratopsen. Det här museumet i Ueno är en av två museum som har de mest (tror det var 70%) kompletta skeletet från triceratopsen. Det finns endast två.
Vi hade bara lite över en timme dock eftersom Yuji ville gå till en speciell restaurant först så vi hann inte med fiskarna eller något sådant men jag tyckte ändå det var en toppen dag, jag fick ju en bild med mig och mini LUCY!

Så liten : D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0