Asimo!

Idag har varit en ganska illa dag om jag ser pa den objektivt. Och ur min synvinkel ocksa for den delen. Men anda sa ar det latt att glomma det en stund nar jag tanker pa att idag fick jag traffa ingen mindre an... ASIMO! Jag alskar Asimo, det var karlek vid forsta youtube klippet, tank att man har san tur att bara bo 30 min ifran honom : D!

Sa vem ar Asimo? Asimo ar Hondas egna robot som inte bara ser ut som varldens sotaste lilla astronaut som vinkar och blinkar och allt vad robotar gor. Han kan aven SPRINGA. Yes! Ni horde (laste) ratt, Asimo kan springa som en 4-aring. Och? Kan man ju tycka da men faktiskt, att springa ar en otrolig talang da det har sa otroligt mycket med balanssinnet att gora, Asimo har alltsa ett eget balanssinne, nagot som hos oss sitter i innerorat som mats med vatska och lases av av sma nerver och prylar. Asimo har alltsa sitt egna balanssytsem och kank darfor springa (aven ga i trappor). Och har trodde man Honda bara kunde bulta ihop bilar!
Asimo upptrder tva ganger per dag i 10 min. Sen star han i sin monitor, tror han laddar da. Fick aldrig en chans att fraga nagon hur ofta och lange Asimo maste ladda, det ska jag ta reda pa!

Han ar inte stor lilla Asimo.


De var ju inte bara Asimo som var dar dock! Jag fick ocksa traffa sota robot hunden originally fran Sony men just den har hann jag inte se vart han kommer ifran da jag fick halla honom och klappa honom och han gnydde och skallde lite sadar mysigt. Han var lite mer avancerad och upptranad an de man kan kopa i affarerna sa han reagerade felfritt pa sin skotare, han som jobbade pa museumets, rost. Sa fort han ropade till pa hunden sa att hunden skulle titta mot kameran sa vande den pa huvuvdet och skallde till, precis som i "Jag ar har!" Jag vart alldeles kar och gnydde lite jag med nar det var nastas tur att fa halla. Yuji lyckades snatcha ett kort, varfor de flesta av mina kort nufortiden blir suddiga vet jag faktiskt inte riktigt.. men jag forstar mig knappt pa den dar digitalkameran sa nagon installning har nog gatt at skogen.

De fanns ocksa special utstallning om rymde nu nar Japan har ISS uppe och cirkulerar. Man kunde ga in i en hytt som forestallde ett rymdskepp.. eller mer skeppets vardagsrum. Dar fanns det forst lite astronaut mat som det brukar gora pa sanna utstallningar men ocksa en TV dar man kunde valja vad om astronauterna man ville veta. Visste ni att astronauter sitter fastspanda pa toaletten och att en sug anvands for att se till att inte avforingen, framforallt kisseet borjar flyga runt (det ar livsfarligt). All astronautmat har ocksa utvecklats enormt under aren och Japan har kommit fram med massor av suverana maltider som varms upp i rymdskepps koket och vatska tillsats genom en special slang som ser till att vattnet inte lacker ut. Anledning till att vatten inte far lacka ut ar att vatten inte rinner i tyngdloshet, den flyter runt som vatten klumpar och kan forstora hela skeppet om det kommer upp i luftkonditioneringen eller nagot elektroniskt.
Ocksa pga tyngdlosheten sa behover inte autronauter ligga ner nar dom sover, det spelar ingen roll eftersom deras balanssinnet inte kan bedomma om dom ligger, sitter eller ar upp och ner, dock sa sover dom fastspanda mot vaggen for att undvika att dom borjar frysa eller flyger in i saker i somnen. Det som intresserade mig mest var nog deras shampoo, helt utan vatska som dom tvattar med och sedan torkar ur med en special handduk. Fy fan va skont att duscha pa det sattet. Jag tillhor en av de valdigt sallsynta manniskor som hatar hatar hatar att duscha for att jag hatar hatar hatar att bli blot. Tycker darfor heller inte om att bada i vatten! (Sjalvklart bortsett fran nar det ar 140 grader i Grekland och man torkar sa fort man stiger ur vattnet).
Sist gick vi in i DNA rummet och svarade pa fragor om just ES cellen som man kan utvinna fran embryon, om dom ens kan kallas det, tror det var ca 2 veckor in i graviditeten nar det fortfarande delar sig och halla pa. Man fick rosta vad man tyckte, om olika saker skulle vara okej, som att man kan donera embryon osv till forskningen sen kunde man uppe i taket se hur manga som tyckt lika.

Jag tycker att det ar helt okej att kvinnor donerar bade befruktade och obefruktade embryon till forskningen, sa lange dom inte overskrider 14 dagar (eller upp till att nerverna och liknande borjar kommunicera) och att kvinnorna far betalt. Jag ar extremt emot att kvinnor ska fa betalt for sina agg, en symbolisk summa som vid blodgivning ar okej men ingen markvardigsumma for folk skulle bli sa kansliga. Om jag kanner mitt kon ratt sa skulle det sakert kunna vacka diskutioner pa samma niva som prostitution. Tank att behova ga ner till att behova salja sina agg for att fa in extra pengar till mat! Som att prostituera sig! Nej det orkar jag inte hora pa. Jag ar daremot helt och hallet emot kloning da det alltid kommer finnas den dar rika javeln som skulle tycka det var kul med en klon, trots att jag faktiskt litar pa att riktiga forskare har mer vett an att skapa en manniska via kloning. Klona embryon for forskning hade jag annars tyckt varit helt okej. Varfor kan man tycka att kloning av en manniska inte skulle vara okej da en manniska t ex skulle kunna fa tillgang till organ och liknande som var identiska med dens egna och darofr vid leversvikt eller cancer skulle kunna fa vard omgaende utan utstotning av organ och liknande.. jo darfor att sa fort denna klon blivit en klonad manniska sa far den sitt osynliga kontrakt om ratt till manniska rattigheter. Och gar da fran organlagerlokal till en vanlig manniska med ratt till utbildning och.. sina egna organ. Det hade val varit ett pinsamt inslag pa nyheterna.

Ja.. om ni har nagra asikter.. jag har en hel den lasare, men fa lamnar kommentarer. Vad tycker ni? Om ni tycker nagot alls vill saga : ) Det ar svara fragor.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0