Tisdag

Nog om ormar. Vi har varit på Skansen och Vasa museet idag. Vasa var absolut ballast! Jag har aldrig varit där förut pga brist av skollust och kärek till datorn så det var första gången jag fick se Vasa. Vi såg två filmer och gick en halv tur med guiden. Det var så ballt. Jag kan inte fatta att båten är över 300 år gammal. Att den är från den ballaste tiden i Sverige. Jag brukade tycka så mycket om att läsa om det innan jag blev skoltrött och bara ägnade mig åt dator. Andra världskriget var så ointresant... och att dom sprayade båten var 20 minut i 17 år (jo det stegrades ju ner men..) det är helt otroligt. Vi tyckte båda det var ballast.

Vi tog Djurgårdsfärjan över till Djurgårn efter att vi ätit brakfrukost med pappa och Erika. Båten var supermysig, man kunde till och med stå ute längst fram utan att frysa till döds. Efter det gick vi upp till Skansen och direkt in i akvariet. Vi gick också runt och såg djuren och in i de gamla husen. Det hade fullt med guider som jobbade som berättade om svenskt julbord på 1920-talet och 1860-talet. Det var jätteintressant. Vi var där i ca 2½ timme och ändå kändes det som vi inte hann se något alls! Och jag som inte tänkte var super spänd på att se björnarna, dom sover ju nu! Det blev inge glasbruk eller bageri dock för vi hade vid 3 bara 2 timmar på oss i Vasa museumet som var precis som man fått höra.. det krävs i alla fall 3 timmar. Wow alltså.



Sverige är kallt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0