Gaijin blev Flyjin/Stayjin



En Flyjin är det nya smeknamnet för utlänningar som var bosatta i Japan (i städer som Tokyo) som inte var direkt drabbade utav katastrofen men i efter hand (1-2 veckor) valde att lämna Japan.

(Den andra halvan kallas Stayjin.)

Huruvida man stannade eller lämnade efter den fruktansvärda katastrofen har blivit ett sånt otroligt känsligt ämne som alla dansar på tå runt. I grund och botten så är alla egentligen överens - man fick och får göra precis som man vill och det har absolut ingen med att göra. Oss Stayjins har gjort livet väldigt surt för de Flyjins som nu börjat komma tillbaka till landet och Flyjins har knappast gjort saker lättare för oss heller. Vad Japans svar blir på alla de utlänningar som bara släppte sina arbeten och stack är något som gör mig nervös. Chansen är att det gjort arbetsgivarna lika glada som trashade lägenheter och obetalda räkningar och vi vet ju redan hur kul det har blivit.

För mig har Flyjin/Stayjin "fenomenet" varit en av de där sällsynta tillfällena i livet då man verkligen vet, som man på engelska säger "You never miss the water until it's gone" fast om man tycker om vatten då såklart. När jag utan att ens behöva tänka efter blev en Stayjin så fick jag svart på vitt att jag emotionellt naturaliserats. Och det var första gången jag såg på mitt pass med dom ögonen.

(I Japan får man inte japanskt medborgarskap bara för att man gifter sig med en Japansk medborgare).

Kommentarer
Postat av: Emma

Jag måste bara säga att jag älskar din blogg! Jag har själv en dröm om att en dag kunna sätta mina fötter på Japansk mark och studera där! Och att läsa om ditt liv i Tokyo är helt underbart! Fortsätt som du gör!! :D <3

2011-05-14 @ 12:25:56
Postat av: Josse

haha nej man känner sig verkligen inte kaxig när lampan är av. x)



Bättre sent än aldrig :)

Okej tack :)

2011-05-14 @ 15:02:03
URL: http://jokeeer.blogg.se/
Postat av: elin

Oj låter som ett väldigt kännsligt ämne asså. Jobbigt. Hoppas du inte råkar illa ut!



2011-05-14 @ 16:24:33
URL: http://thegoldenlock.blogg.se/
Postat av: diana

Jag undrar om man kan köpa anime-dvd:er och mangas på engelska i japan xD haha antagligen inte men det är bra att veta :D

2011-05-15 @ 17:12:51
Postat av: diana

och då menar jag engelsktext/engelsk översättning på dem?

2011-05-15 @ 17:13:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0