Det är inte deras historia.

Jag tar sällan ställning i bloggen i politiska frågor och liknande, vill hålla sådant utanför för många rätt uppenbara anledningar. Det blir så lätt fel och otrevligt när man inte kan prata direkt.

Men nu tänker jag inte hålla tyst. Det är knappast konstigt att jag har hållit ett öga på det som händer i Egypten eftersom vi ska åka dit (vi åker dit den 11:e Mars så det är fortfarande ett tag kvar) men det har varit svårt att följa då i sover när Egypten är vaket. Nu har jag varit inne på nyheterna och ser till min otroliga fasa, till min värsta mardröm, den lilla tanken som slog mig när jag satt på tåget hem idag och såg nyhetsklippen från Egypten.. vad med museumet?

Vad i helaste fan är det som försigår.
Två mumier har blivit förstörda. Mumier är ovärdeliga. Att förstöra en mumie är som att begå ett mord.
Oavsett hur mycket pengar, hur mycket tid, hur mycket ursäkter så kan en mumie aldrig komma tillbaka.

Egypten har ett ansvar.
Ett ansvar inför hela världen.
Det är inte Egyptens historia. Den tillhör inte dom. Det är inte deras att göra vad dom vill.
Man blir inte sur och tuttar på en mumie.
Det här är historia som tillhör människan.

Anledningen till att jag reagerar så starkt och anledningen till att vi ska åka till just Egypten på våran smekmånad är att det är min dröm. Yuji frågade mig innan vi ens var förlovade vart jag skulle vilja åka på bröllopsresa, alltså vart är mitt drömresemål. Jag sa Egypten och han tyckte också det lät väldigt kul. Då planerade jag den här resan, vart vi skulle åka i landet. Jag har velat se Tutankhamon sen jag gick i lågstadiet och skulle bli palentolog. Det är en dröm för mig att få se Ramses II (den andres) grav, att få gå och få stå där han har stått.

Jag hoppas och hoppas och hoppas och hoppas att det inte är kungliga mumier.
Det är nog det mest positiva besked som skulle kunna komma nu.



(bild. google).

Än så länge följer våran smekmånad planerna.

ps: jag håller inte hela landet ansvarig för det som hänt.

Kommentarer
Postat av: Alexander Nilsson

lite knasigt att man förstör kulturarv, men demokrati har sitt pris. Man måste kämpa för det, något som vi sedan länge har glömt. Jag tycker att de människor som har gått åt i denna kamp som landet nu gör för att slå undan förtrycket är hemskare än mumier som förstörs, Sorgligt att man gör så, men det sker värre saker i Egypten! Om inte demokratin segrar så kan det komma att bli en Militär diktatur!

2011-01-29 @ 23:56:39
URL: http://hitodama.blogg.se/
Postat av: Cassie Chau

jag såg nyheterna det är ju kaos dit ni ska, kom och tänka direkt på er och hoppas verkligen att de lugnat sig tills ni ska dit för det är en jättevacker plats :)

2011-01-30 @ 08:53:02
URL: http://cassiechau.blogg.se/
Postat av: joanna

Det krossar verkligen mitt hjärta att någon dumfan har förstört en mumie...den saten är nog hatad och svartlistad över hela världen. HUR kan man göra så?! I makes me so sad... jag hade samma dröm som du!

2011-01-30 @ 17:14:28
URL: http://meeoow.blogg.se/
Postat av: Tokyo - Love (johanna)

Tyvärr är det ju så att man ofta börjar att förstöra kulturarv i krig och liknande.. eftersom det förstör historia och sådant som inte kan mätas i pengar. Självklart är de enskilda liven värt mest, men kulturarvet tillhör ju alla och därför reagerar vi så stark på detta! Hoppas såklart att er resa inte blir förstört av detta, men oavsett så ska man vara glad att man inte är där just nu.

2011-01-30 @ 18:16:13
URL: http://sakuradesu.blogg.se/
Postat av: joanna

Jag ville bli arkeolog när jag var mindre, men det känns liksom som om man inte ens får drömma om sånt nu när dom förstör dom så där? Jag blev så jävla chokad när jag läste din blogg för jag har jobbat så mycket så jag har inte ens nån aning om vad som försiggår i världen :O

2011-01-30 @ 19:54:58
URL: http://meeoow.blogg.se/
Postat av: Carolin

Jag tänkte på er så fort jag såg nyheterna förra veckan. Hoppas allt har blivit bättre där då men vad jag och sambon hört så kommer inte turisterna till skada så jag hoppas på det bästa när ni åker (:

2011-01-31 @ 11:31:01
URL: http://carowlin.blogg.se/
Postat av: Liza

Fan asså! ;O Så jäkla dålig stil!!!

2011-01-31 @ 18:38:23
URL: http://liiitza.wordpress.com
Postat av: Neko

Hej! Skumt att dom kan ha ihjäl en mumie liksom :O

Förresten jag har varit där, ifall ni ska se på pyramiderna så se upp för försäljare för dom kan vara lite envisa. Hoppas ni får det bra där ifall ni åker dit^^

2011-02-14 @ 14:58:27
URL: http://nekoloveshachi.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0