Årets Otoshidama klart!



Nu har jag vikt klart all Otoshidama som vi behöver ha med oss till Kyoto ikväll! Otoshidama är en japansk tradition vid nyår där vuxna ger pengar till barn. Man behöver ha helt nya 1000 yens sedlar (så det är bara att traska iväg till banken) och dom ska vikas en för en på två ställen och sen läggas ner i kuvert. Jag har aldrig gjort Otoshidama förut så det har varit lite av dagens utmaning och kolla så att jag verkligen greppat allt och inte glömt något men jag tror det är lugnt!

Kommentarer
Postat av: Tova

Åh, coolt! Det där med penga-kuverten känner man igen från min sambos släktingar... ;) trodde dock Japan firade nyåret som Kina och andra delar av Asien (i februari eller var det är) men kul att det varierar lite :)

2011-01-07 @ 08:59:13
URL: http://Trasslet.se
Postat av: Panda

Det kinesiska nyåret har något liknande. Fast det är gifta vuxna som ger pengar till sina yngre ogifta släktingar i ett rött kuvert. Tror det är så i alla fall. Inte helt säker, kan nog variera lite från del till del.



kram från Panda

2011-01-07 @ 12:59:19
URL: http://lifethatslife.blogg.se/
Postat av: Emma

Hej där!

Kul att se att någon gillar Japan ^^



Det är så att jag gör en uppsats om Japan i skolan och skulle gärna vilja få svar på några få frågor om det går bra? :)



1. Nämn några kända japaner som jag kan skriva om

2. Vilka traditioner är viktiga i Japan? Jag vet om körsbärsblommningen

3. Berätta lite om Tokyo :D

4. Vilka är de mest käna platserna i Japan

och till sist:

5. Vad är det bästa med Japan och vad får man absolut inte missa om man åker dit?



Tack så jättemycket om du skulle vilja hjälpa mig! <3

Jättefin blogg förresten - intressant! :)



Du kan nå mig på min blogg eller skicka ett mejl till mig



[email protected]



Tack igen det här betyder oerhört mycket för mig!



Kram Lillyw (Emma)

2011-01-07 @ 13:18:42
URL: http://www.lillyws.blogspot.com
Postat av: Yoshi

eh när jag var där så sa dem att man inte skulle vilka sedlarna för det gillar inte dem inte x'D

2011-01-07 @ 13:41:54
Postat av: Mika

Hej!



Vad heter universitetet du studerar i? ^^



// Mika

2011-01-07 @ 15:28:44
Postat av: Beckie

Hej! (Längesen man kommenterade här! Det är jag som hade beckie6.livejournal.com förut, men bytte till en blogg.se adress =))



Himla roligt att det där är en tradition på nyår. Nästan lite som julafton då fast med pengar istället. Räknas du och Yuji också som barn och får pengar av hans föräldrar, eller är det bara yngre det gäller? :3

2011-01-08 @ 19:27:05
URL: http://beckieshideout.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0