Japansk konyaku skola!

Det blev inget immigrationsverket, man orkar ju bara så mycket på en och samma dag.
När jag kom hem fastnade jag framför ett lång reportage om stora familjer i Japan (mer än 6 barn),
det var ett under att maten ens var ätbar när det lagats helt från soffan.



Konyaku är billigt och jättenyttigt, det är fyllt med en massa fibrer.
Det smakar inte så mycket i sig men det luktar bara hemskt innan man tvättat den.
Jag vet själv hur lätt det är att snöa in sig på saker man redan vet när man är i ett land med matbutiken
fylld med saker som man inte ens kan gissa sig till användning så idag ville jag tipsa om Konyaku!

Man kan köpa konyaku uppskuret, som block eller i nudelform oftast.
I nudelform har jag bara sett den vit, används bl a i nikujyaga.
Jag brukar köpa i block och skära till själv som jag vill ha det.



Skölj av blocket eller bitarna först och blötlägg den sen.
Låt den ligga ett tag och byt sen vatten, varje gång vattnet byts så rör om lite och tvätta rent
dom, efter 10 - 15 min av att ha gjort så så blir lukten minimal, den försvinner sen helt när
dom läggs i miso soppa, tonjiru, kimpira, tofu sallad.. ja vad man nu hittar på!

(när man luktar på den mot slutet kan det kännas som att lukten fortfarande sitter i men det
är mer restlukt kvar i skålen och vatten som inte sipprat ur, har man låtit den stå ordentligt
och tvättat så är det inge problem i maten sen!)

Har man inte tid att låta den stå (men det tar alltså inte mer än 15 min) så kan man koka
den i salt och vinäger för att få bort lukten.

Japansk konyaku görs av konyaku mjöl, vatten och limesaft.
Konyaku kan även användas som gelatin.
Bor du i Japan så ge det en chans! Det är gummigt och mysigt att tugga på, mättande,
fibrigt, nyttigt och BILLIGT.

Kommentarer
Postat av: Tess-chan♥

Låter faktiskt gott :3

Måste testa det när jag kommer till Japan (^o^)

2010-10-05 @ 17:28:32
URL: http://tesschan.blogg.se/
Postat av: elin

Ser gott ut!

2010-10-05 @ 18:07:39
URL: http://thegoldenlock.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0