Begravningen.

Tänkte skriva lite om begravningen, för det var väldigt trevligt trots att det var en begravning.
Jag kunde tyvärr inte ta några bilder på det fina rummet där vi hade gudstjänsten (Yujis familj
är kristen på pappas sida) så jag har lite bilder på de fina blommorna som vi fick ta med oss hem.



Vi tog ett gruppfoto med alla som var där och vi bar alla en liten pin med en vitsvart liten tyg rosett 
på som visade att vi var nära familj med den som gått bort, efter det var det en fin ceremoni med en
präst, psalmer och böner precis som vi är vana med i Sverige.
Hela altaret var fullt med blommor, samma buketter som på mina bilder men verkligen hur mycket som
helst från företag, annan familj och människor som beklagar sorgen men inte var nära nog att bli inbjudna.
Vid deras blommor fanns träskyltar med namn eller företags namn på, det var verkligen jättefint.



Efter ceremonin fick vi i nära familjen gå fram först och lägga varsin ros efteråt stod vi på led vid altaret och
bugade tack till dom som kommit och sen passerar när dom går ut, det blev en hel del bugande det
var en hel del folk där. Den närmsta familjen gick sen in och åt sen lunch i rummet bredvid och det var väldigt
trevligt att träffa släktingar igen och Yuji fick en chans att presentera mig för dom som inte var på vårat bröllop.
Jag satt med Yujis farmor ett tag också som jag tyckte var väldigt mysigt eftersom hon bor på sjukhus nu
och har varit ganska dålig, så att få sitta med henne och hålla handen och prata uppskattade jag när vi inte
kan besöka henne på samma sätt.

Eftersom Yujis farfar var kristen så var det inte en typisk japansk begravning så jag vet fortfarande inte
så mycket om dom men det var jättefint.



Kommentarer
Postat av: Debbie

Låter jättefint. Låter exakt som min mormors begravning i sverige dock. Hela grejen med att lägga rosor och middagen och allt.

Så konstigt att det kan vara likadant fast att det är på andra sidan jordklotet.

2010-10-25 @ 12:36:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0