Mat tips - Yakisoba!



Yakisoba är nog Japans cheeseburgare, det kan man alltid köpa på festivaler, det finns
alltid på izakaya (en slags restaurang) och så vidare OCH jag VET att det finns att köpa i Sverige.
När jag bodde i Sverige köpte jag Yakisoba både på ICA och i japanska import affären i Medborgarplatsen.
På ICA hette kryddan "kinesiska nudlar" eller något liknande och jag minns det så väl båda gånger
jag köpte det (faktiskt i hopp om att det skulle vara något annat).

Ikväll gjorde jag i ordning Yakisoba när vi kommit hem från Kyoto och inte var så super hungriga,
det passar perfekt då annars är det supergott some en "side dish" som när man äter Okonomiyaki,
eller vad som helst egentligen och ett paket (lika stort som 5 kr pack nudlar) räcker till 2 personer då.



Stekpanna är lättast för Yakisoba, häll upp vatten i pannan (det står på hur mycket runt 210 - 220 ml) och lägg
sen ner nudlarna i pannan medan det kokar upp så kommer nudlarna att mjuka och med matpinnar (eller vad
ni nu gillar att laga med) så kan man sära på nuddlarna och lirka upp dom lite.

Man kan ha egentligen precis vad man vill i Yakisoba, det vanligaste som jag tror alla som är här i Japan
associerar det med är nog kål, bacon/tunt sidokött och röd, inlagd ingefära. Isbergs sallad hackad i strimlor
är också super gott att ha i och kanske lättare än kål för det har nog inte kanske alla hemma.



När det nästan inte är något vatten kvar så ha i pulvret och blanda ut de med hälp av vattnet.
Sen kan man steka nudlarna något (det är ju trots allt det yakisoba betyder, stekta nudlar) men var försiktigt
för dom bräns lätt i pannan.
Mixa bara runt en stund för att blanda in grönsaker och annat som ni har haft i och sen brukar det räcka i stekningsväg, ikväll hade jag lite bacon och rester av svamp som vi hade i kylen.. man kan ha i inget alls också.

Sist så pudra på de gröna sjögräset (som tro mig smakar mycket bättre än det låter) över kalaset
och sen fram med china pinnarna.



Yuji fick sin mat i en skål på soffan eftersom han satt och spelade och grisar runt med maten men
annars hade jag serverat Yakisoba på en avlång japansk tallrik med låga kanter med nudlarna på som ett berg.
Det ger the real feeling.

Gott till är Grönt tea eller öl.

Kommentarer
Postat av: Cassie

så gott det där såg ut :) hur går de med wii fit gumman ;)

2010-10-24 @ 09:50:54
URL: http://mamiichau.blogg.se/
Postat av: Carolin

Både ser och låter gott ut! Har du förresten smakat färsk sjögräs? Jag och mamma testade det en gång när de hade det i affären, smakar lite salt och är inte jättegott bara sådär men i sallad och sånt är det nog jättegott (:



Gick det bra på begravningen förresten?

2010-10-24 @ 11:22:37
URL: http://carowlin.blogg.se/
Postat av: Alexandra

Hej!

Gu va glad jag blev att jag hittade din blogg :) - ska defenetivt prova på o laga maträtten du precis beskrev ^^



Älskar den asiatiska kulturen (de jag stött på hittils i alla fall XD). De böjade med anime o j-rock men spred sig till så mycket mer. Tycker det är jätte kul att få läsa från dig som är där, o gissa hur avundsjuk jag blir ^^ Drömen är ju så klart att åka dit!



Tack för bloggen, kommer så klart hälsa på igen :P

Alex

2010-10-24 @ 17:18:15
URL: http://aoitori.blogg.se/
Postat av: Nadja

Åh vad gott, mumsss ^_^

Din blogg är riktigt intressant att följa! Speciellt eftersom att jag själv ska plugga i Japan. Riktigt kul att se hur en svensk har det där haha :)

2010-10-24 @ 19:42:40
URL: http://nadjafries.blogg.se/
Postat av: - Alexandra!

Åh, jag bara måste fråga om man kan tillaga på samma sätt med våra "vanliga" nudlar här hemma i Sverige? Om jag inte hittar den där sortens nudlar här, kan jag använda typ Demae Ramen? :)

2010-11-11 @ 10:20:49
URL: http://ninjafruit.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0