Kanelbullens dag imorgon! (Färsk jäst i Japan)

Det är ju kanelbullens dag imorgon den 4:e (tack Facebook som håller reda på en)
så jag la fram jästen imorse i kylskåpet så den kunde tina upp.
Jästen har blivit alldeles flytande efter att varit fryst men som alltid så har Tupperware gjort det
igen och locket på burken som jag lagt jästen på har fint hållit det från att rinna över och grisa ner
min kyl och istället skapat en fin liten sjö av jäst som jag kan få städa upp sen.
(Ren dumtur)

Ser ni hur fint jag staplar allt?
Jag måste ha stapel nojja!



Det har blivit så kyligt nu att jag inte kunde hitta en enda plats i lägenheten där degen faktiskt
kommer jäsa så jag har tryckt in den i ugnen och värmer den lite då och då på 200w (micro)
och det verkar fungera, tur det annars kommer jag inte kunna baka alls förrän nästa sommar.



(För alla svenskar i Tokyo så köper jag min färsk jäst (生イースト) från mamapan.co.jp, jag köpte ett halvt
kilo förra året till jul (lussebullar) och vägde sen upp resten i 50g delar och frös in den i alliminum folie.
Det har fungerat kanon, men annars kan man även köpa (även 100g) färskt i Shinjuku.

Har man ingen ugn så använde jag förra året ACn för att få degen att jäsa.

Ps: mamapan tar något över 1000 yen i frakt eftersom det är en färsk vara som måste fraktas kyld.
Själva jästen kostar inte så mycket tror jag betalade runt 400 yen för 500g.

TILLÄGG: Signatur "M" nämnde torrjäst i sin kommentar, det heter "Instant yeast" men det tror jag
de flesta som blivit baksugna sett i matbutikerna så det är lätt att få tag på.
Jag använder dock det endast till japanska bakrecept som är gjorda för det, mest för att undvika
att baka ölbullar.

Kommentarer
Postat av: annie

Oj, kanelbullens dag imorgon? Well, lycka till med bullarna då. (:

2010-10-03 @ 15:27:14
URL: http://hiyamugi.blogg.se/
Postat av: Dixi Wonderland

Svar: Tack så mycket haha :D

Nej inga bullar för min del ;)

Jag har dock inte mycket hårspray i mitt hår :P En flaska räcker 1 år för mig xD

Oj nej de va verkligen inte billigt :s

2010-10-03 @ 16:15:02
URL: http://dixiwonderland.com/
Postat av: Dixi Wonderland

Svar: Du får köpa Björn Axen´s volume master ;D

2010-10-03 @ 16:20:05
URL: http://dixiwonderland.com/
Postat av: Dixi Wonderland

Hoppas de blir goda bullar ;D

2010-10-03 @ 16:29:26
URL: http://dixiwonderland.com/
Postat av: M

Hej, tack för jättebra blogg! Tänkte bara tipsa om torrjäst som finns i Sverige, du kanske kan be nån i familjen slänga i några påsar nästa gång de skickar post? :)

2010-10-03 @ 16:45:30
Postat av: Carolin

Hmm, visste inte att det var kanelbullens dag, och ändå bor jag i Sverige, haha! Så det kan vara, brukar inte ha bra koll på alla dessa gottisdagar..



Sv: Jo, men sen är det ju faktiskt roligare att svara på frågor som folk ställer istället för att kanske berätta saker. Så det är ju kul att folk frågat så du fick ihop en bra liten lista på svar som man kanske har i tankarna (:



Jo, det har jag ju faktiskt, har ju inget behov av att flytta ifrån landet, som du kände. Det är mer just den här stan jag är trött på och det är ju inte svårt att flytta. Jag och sambon har redan bestämt oss för att flytta till en annan stad men det blir inte jättelångt härifrån ändå (:



Ptja, du kanske inte har någon dröm kvar, men det är ju för att du troligtvis kommit dit du för länge sen ville komma, och har i stort sett uppnått ditt mål, nu är det bara att komma på något nytt du vill åstadkomma innan du dör, hehe ;)

Får jag förresten fråga varför du inte vill uppfostra dina barn i sverige? Såg att du fått samma fråga av andra och blev faktiskt lite nyfiken på det (:



Varsågod, den var jätterolig faktiskt och jävligt bra!

2010-10-03 @ 18:31:47
URL: http://carowlin.blogg.se/
Postat av: Anonym

SV: Jag tror jag vet vad det är för slags klänning som du menar! =)

Skulle faktiskt själv vilja ha en kimono, men vet inte vart man kan få tag på det, också kostar det säkert mer än vad jag får på 1 år! :(



Åh tack! Klart, jag måste stå på mig och vara stark, speciellt när det gäller honom.. Kram <3

2010-10-03 @ 19:22:18
Postat av: Emma

glömde att skriva mitt namn på ovanstående kommentar ;)

2010-10-03 @ 19:23:03
URL: http://emmasreflection.blogspot.com
Postat av: Elin

oh bullar! vill haaaa

2010-10-03 @ 19:48:22
URL: http://thegoldenlock.blogg.se/
Postat av: Annicat

Visst ja! Dags att baka ordentligt med bullar imorgon då:) Lycka till med bakandet imorgon!

2010-10-03 @ 20:39:36
URL: http://mangaandart.blogg.se/
Postat av: Evelyn

Hej! jag tänkte bara höra med dig om du vet vart man kan få tag i ingredienser för att kunna göra misosoppa här i sverige? och sedan säga att jag gillar att läsa din blogg skarpt!Kram

2010-10-03 @ 23:29:18
URL: http://flamingoo.blogg.se/
Postat av: Debbie

Bara ett svar till den ovanstående posten:



Misosoppa finns i de flesta ica, hemköps affärer i sverige.

De brukar ha speciella asien och oriental hyllor som de har lite allt möjligt på, bla sushi-set paket.

Finns en väldigt god misopasta som redan inehåller allt som dashi och torkat sjögräs och så som är av märket bluedragon. Det ända man behöver göra är att ha i lite purjolök eller what ever man vill ha i. Misosoppa finns ju i lite alla möjliga former.



Hoppas att det hjälpte!



Till Mimmi:



Jag vill också ha bullar! Blev de bra när jästen hade blivit sådär? Jag vill också baka, saknar ugn så mycket!

Vart köper man förresten jäst här i japan. Du skrev om någon internetsida, men går det inte att köpa i affär?

Tänkte man kanske kunde göra en typ.. bullimpa i riskokaren eller något. Haha ^^

2010-10-04 @ 03:53:05
Postat av: Debbie

Sorry post igen, men..



Såg att du hade skrivit om Shinjuku förresten, men vart i Shinjuku?

Och jag vill inte ha torrjäst som du nämnde finns i matbutiker. Verkar ju skumt att det inte ska finnas färsk jäst i vanliga matbutiker.

Ajja, annars får jag väl leta. Men skulle gärna vilja veta vart i Shinjuku iaf. :D

Hade bra!

2010-10-04 @ 03:59:41
Postat av: Linnea

Det har inget att göra medd ditt inlägg men var det svårt att lära dig JAPANSKA ???

2010-10-04 @ 10:55:43
Postat av: Robin

Jag har väl en ganska off topic fråga. Men det kanske du kan besvara ändå. Behöver inte göra någon lång lista, utan jag är mest intresserad av att veta hur det funkar att bo som svensk i Japan, och hur långt man kommer med bara engelska kunskaper?



Har haft funderingar på att flytta dit och studera nämligen. Ser ju inte så där jätte ljust ut för Sverige om jag säger så...



Och till personen som skrev "Får man fråga varför du inte vill uppfostra dina barn i sverige?". Säger väl sig självt mer eller mindre, om man har någon koll på hur verkligheten ser ut vill säga.

2010-10-04 @ 11:49:04
URL: http://gamingground.blogg.se/
Postat av: Evelyn Contreras

tack så mycket för tipsen! Ska se till att försöka fixa ihop en soppa när jag har lite mer tid! haha, kan bli spännande haha

2010-10-04 @ 21:10:22
URL: http://flamingoo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0