Curry rice japanese style!

Ett till litet inlägg som kanske mest är givande för svenskar i Japan..

Curry Rice, eller Karee Raisu som det heter på japanska är så otroligt underbart perfekt när
man vill äta mat men inte orkar sätta igång värsta gormet koket hemma i köket efter en heldag.

I Japan kan man köpa curryn i buljong form i tre olika nivåer, svag, medium eller stark.
Curry rice är precis som japansk miso att alla familjer har sin egna curry men det har ändå en
bas smak som jag tycker är väldigt god, det går även att göra from scratch!



Jag använder Torokeru men tycker Golden Curry är rätt schysst också, i curry rice har man
också kött, morot, gul lök och potatis.. vissa har även äppel bitar i det beror helt på vad ens
personliga familje touch är ; D.
Här kan man köpa ingredienser var för sig eller curry pack som alltid brukar finnas i grönsaks
avdelningen då nog med grönsaker för en curry finns i ett pack (lök, morot och potatis alltså).

Kött kan man använda vad man vill egentligen men det finns även speciellt curry kött som redan
är uppskuret, det brukar vara aningen dyrare bara men oftast väldigt gott.



På baksidan av buljong paketet finns tydliga instruktioner, det är en trestegs process där man först
fräser grönsakerna lite i vegetarisk olja, sen tillsätter vatten (oftast 600 ml för ett halvt paket eller 
1300 ml för ett helt) och sen får allt koka i 20 min.
Ha lite koll på potatisen, är bitarna för små så kan dom överkokas innan allt är kokat och klart men
sånt lär man sig, jag personligen tycker det är gott när potatisen smulats lite i såsen men det är jag det.



Sen har man bara i buljongen och låter den blandas ut med vattnet, kladda och rör om.
Jag grisar som sjutton när jag för curry för det hör till! Så det blir alltid att skrubba spisen
med svinto efteråt xP

Sen är det klart! Servera med kokt ris, det är gott med inlagd gurka till också tycker jag.

Populära special taste ingredienser som jag hört om är bl a:

Ketchup
Honung
Äpple
Lagerblad
Blanda två typer av buljong.

Vi äter den starka alternativt mellan men då har jag i egna kryddor för att göra den starkare.
Sen äppel mos och bara en liiiten pinch av kanel.

Itadakimaaaasu ; D



Kommentarer
Postat av: Bella

åh du är läskig! gissa vad jag har gått och tänkt på hela dagen? Jo, hur gott det verkar vara med japansk curry D: men jag kan ju inte göra det.. för jag har inga ingredienser >: langa hit lite med posten :D

2010-10-19 @ 15:29:12
URL: http://strawberrybella.blogg.se/
Postat av: Anonym

Det ser gott ut :)

2010-10-19 @ 15:59:16
URL: http://lokesh.blogg.se/
Postat av: B E S T F R E A K I N' B r e e E l l a

ÅÅHH FYFAN VA GÖTT DET DÄR SÅG UT! SKICKA MED POSTEN PLZ!!!??

2010-10-20 @ 14:19:43
URL: http://donteatmydinosaur.blogg.se/
Postat av: lovisa

Vad gör du idag?:)

2010-10-20 @ 14:37:02
URL: http://lavitadilovisa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0