Skickar ni julkort?

Skickar ni julkort?



I Japan skickar man nyårskort och det är ett litet projekt i sig, kort kan förbeställas med egen design med bilder på barnen och årtal och allt möjligt tryckt och klart eller halv färdiga kort eller heltomma kort eller "fyll bara i här kort". Dessutom så är numrena som blir synliga när kortet får sin poststämpel vara med i lottodragning när det nya året kommit!

Efter lite tjöt från min sida så har Yuji, imponerande snabbt faktiskt, fått alla nyårs korten redo för att sändas ut. det har varit ett himla trixandes med dom i år eftersom Yujis farfar avled tidigare i år och då måste vi som hans närmaste familj skicka ut ett speciellt kort om att vi är i sorg fortfarande. De korten är svarta i stället för röda och har lite annan text tryckt på sig, inte heller har dom årets djur tryckta på sig (som för 2011 är råttan** KANINEN!)

Jag fick leta som ett djur tills jag hittade rätt typ av kort som inte var rött eller fel frimärke och så vidare, det är alltid en prövning första gången man ska klura ut något sånthär helt utan hjälp av sin man som man naivt en gång i tiden trodde man skulle få. Men nu är det super fina kort vi har och specialfrimärkerna som man måste använda för i år är faktiskt väldigt vackra. Nu åker dom iväg imorgon och så är det bara att hålla tummarna för att man inte missat någon.

Nu har man blivit så stor alltså så man har hand om det själv. Ska man eller ska man inte. När och var och hur och varför. Jag skickar självklart men det är mycket pga kulturen av landet jag bor i!
** Klart att det är kaninen nästa år. Kanin på japanska heter "usagi" och av någon anledning blev det "råtta". Ni får ursäkta!

Kommentarer
Postat av: Linda

Kan du inte skriva mer om Japans postsystem och specialfrimärken och sådant. Det låter väldigt komplicerat!

2010-11-26 @ 19:40:56
URL: http://kaffekatt.blogg.se/
Postat av: Camilla

Hej! 2011 är ju kaninens år!! Du har väl sett i alla affärer hur dem säljer små kaninfigurer!? 2008 var det råttans år.

Tack för en bra blogg!

2010-11-27 @ 07:02:53
URL: http://outthewindow.blogg.se/
Postat av: Carolin

Fina kort! Jag tänker varje år att jag ska skicka julkort men alltid kommer jag på det för sent och aldrig kan jag köpa korten i tid osv. Men i år ska jag försöka vara i tid, ska ner och handla julkoort någon dag. Skickar inte till överdrivet många som tur är så får se om jag glömmer bort det som vanligt eller inte :P

2010-11-28 @ 11:07:20
URL: http://carowlin.blogg.se/
Postat av: Annicat

Wow! Hade det varit såhär speciella kort i Sverige skulle väl inte ens hälften av alla som nu brukar skicka göra sig besväret ens. Här är det bara att köpa några 10-pack, skriva dit sitt namn och skicka iväg alla på en gång till folk man känner och tycker sig känna.

Känns så jäkla ocharmigt så jag skickar aldrig egna och vill helst inte ha några själv om folk bara lagt ner en minut på dem.

2010-11-29 @ 00:05:21
URL: http://mangaandart.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0