Textbaserat Rollspel


Nu ska jag norda er och beratta for er om ett av mina storsta intressen slash hobbies. Jag ber om ursakt om er bild av mig andras efter detta men pa insidan ar jag inget annat an en nord!

Rollspel kan man spela pa manga olika satt och de mest kanda satten ar nog rollspel i Lajv form, nar man klar ut sig och aker ut i skogen och spelar sina roller ett par dagar (nagot jag fortfarande garna vill gora)  eller nar man sitter med vanner med en spelbok och tarningar och spelar ut en historia. Det sistnamnda ar mer likt RPG, Roleplaying Games som man kan spela pa spelkonsoller och datorer, man utfor olika uppgifter och har ihjal fiender och far da experience points som gor en starkare, visare osv. Det tidigare, lajvet, liknar mer de rollspel som jag spelat sen jag var 14 ar.

Bakgrund;
"Mitt" rollspel ar 100% textbaserat och dominerades nar jag borjade mest av MSN Chat (inte messenger) och av Yahoo Chat. Nar MSN chat stangdes ner utanfor USA (dar det blev en betalningstjanst) den 14 februari 2003 sa flydde alla vi rollspelare till de privata grupperna pa MSN som ocksa hade ett chatrum, grupperna hade innan endast fungerat som informations sida om de olika chatrummen man hade.

Rollspelet ar dock som sagt 100% textbaserat och styrs av strukturerade regler sa som att t ex man bara kan styra over andras karaktarer till en viss grans (i stort sett inget alls alltsa) och att hosten i chatrummet satter de flesta relgerna. Manga hade till exempel som regel att man ej fick slas eller doda i tavernan, kampingplatsen, slottet, eller vad det nu an var man hade. Skulle man dock komma med arende att morda en karaktar maste det tas over "Whisper" alltsa i en liten privat chat ruta mellan de tva det rorde. Alla karaktarer har en profil, vissa mer ambitiosa an andras, vissa har seriosa stats om vilken skada deras attacker gor medan andra lagger mer vikt pa livshistorien och hur det har utvecklat karaktaren. Nar en ny karaktar kommer in i ett rum laser alla som redan ar i rummet genast den nykommnas profil, medan den nykommne far scanna igenom regler for rummet och profiler pa alla deltagarna sa att man vet vad som galler. Nar man pratar utanfor rollspelet kallas det OOC (Out of character) och alla ens meningar avslutas med tva paranteser for att visa att det ar OOC.

Jag ar en Medival/Fantasy literate para roleplayer vilket betyder att jag spelar med alver och demoner, stavar och anvander grammatik korrekt och skriver inlagg som ar minst 2 posts per gang. Oftast fler. Jag skriver ocksa i past-tense, alltsa ar allt i da-tid.
Det finns de som spelar illiterate non-para (para star for paragraph) och skriver inlagg som ar mellan 2 till 4 meningar. Kan vara en bra borjan for nyborjare.


For manga later det som ren darskap. Varfor skulle man vilja sitta med det har? Det ar super kul, det ar hysteriskt kul och jag har de mesta storre handelser fortfarande sparade i mappar over den karaktar jag haft sedan jag borjade. Det ar pa det har sattet jag kom in pa spelprogrammering/design sparet och min drom ar att en dag vara duktig nog att faktiskt skapa min karaktar pa riktigt. Jag tror att det skulle bli ett skyhelvetes spel! (For dator an sa lange, ar osaker pa om jag vill att det ska goras for konsoller ocksa).

Det var ocksa via rollspel som jag larde mig engelska som nu klingar flytande.

For dom som ar intresserade sa finns MSN chatten kvar men sponsras av oasiz.net som fatt lov att anvanda chatlayouten. Det ar gratis att bli medlem. Det anda kruxet ar att de flesta rollspelare ar amerikanare och jag har under alla dessa ar fatt anpassa mig efter deras tidzoner. Men det har varit vard varenda somnlos natt och tidigt uppstigna mornar!

Kommentarer
Postat av: Jojo

Haha ohh vilken nostalgi, jag kommer ihåg alla otroliga samtal om din karaktär..Raven? Nej va var det??

Vilka minnen..som när jg bytt skola och vi träffades och du skulle uppdatera mig om vad som pågick med honom!! Vilka tider!

2009-03-16 @ 19:08:28
URL: http://jojoaug.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0