Slö dag idag.

Av någon anledning låter inte publishme här på blogg.se att lägga upp bilder så det blir ingen just nu. Idag har vi inte gjort något alls förutom att sovit till fyra på eftermiddagen, det är ett resultat av att vi gick till en bar och en izakaya igår kväll och kom hem med sista tåget. Det var skitroligt. Yuji tog mig till sina två favorit ställen med trevligt folk, sjukt god mat och alkohol förstås. På izakayan blev det traditionella japanska små snack rätter medan vi pratade med ägarna och deras son. Jag måste ta tag i det hela och köpa någon slags "Sweden for dummies" bok eller något så att jag kan svara på alla dessa, enligt mig, knäppa frågor som jag får. Nu är det knappast okänt att mitt intresse för mitt egna land ligger på minus men så oallmänbildad som jag är, jag borde nästan skämmas.Jag måste alltså 1, försöka plugga lite om Sverige, ta reda på namnet på Kungen tillexempel och 2, se hur långt ursäkten att jag är Stockholmare faktiskt täcker. Jag vet att den täcker allt som har med geografi i landet att göra (tack och lov).
På andra stället kom osttallrikar och torkad frukt fram. Det var så gott att jag knappt sa något alls. Yuji drack en massa fin whiskey (antagligen) och jag mumsade på kokonötter och blå mögel ost. När vi sedan skulle bege oss hem så var Yuji sådär härligt full när man måste dra in honom tillbaka på tåget efter varje station det stannar på för att han tror vi ska av och jag som skrattar åt precis allt. Såklart vaknade jag idag med ont i huvudet trots att vi gjorde det man borde för att undvika det. Yuji var som vanligt upp och hoppa. Den jäveln blir aldrig bakis. Det är orättvist.

Det är skönt att vara ledig när Yuji också är det. Jag är inte van att få umgås såhär mycket med honom blir alldeles bortskämd. Just nu håller hans mamma på att laga mat, hon ville göra det nu när Yuji är hemma. det tycker jag är bra för det blir inte mycket fisk och annat hemma för honom eftersom det är en av de sista rätterna jag skulle komma på och laga. Inte för att jag inte äter det, 2 år i Japan gör ju sitt, men för att det luktar, jag är inte så förtjust i att plocka ut inälvor på något som tittar upp på mig med döda ogon och jag är mer av en köttätare.

Skulle vilja avsluta mitt inlägg nu med bara ett litet minne riktat till min nya klasskompis på TECH.C som jag idag fick reda på gick bort här i veckan. Han kommer innan vecka är slut att föras tillbaka till Korea för begravning. Vila i frid.

--
Till Christoffer (igen, hihi);
Förlåt att du så krångligt får komma hit till bloggen för mina svar. Det finns inget kort som täcker all tåg och tunnelbane trafik eftersom vissa linjer ägds av staten och andra är privat ägda. Pasmo och Suica är de ända korten som täcker alla linjer och dom kan man dels fylla på (charge) med pengar som du nämnde men om man åker en speciell sträcka mycket, t ex till skola och jobb, så kan man få ett Suica eller Pasmo mellan just de sträckorna. Det kan man betala per månad, per kvartal eller per halvår. Detta kort går också att ladda med pengar om man ska åka någonstans utanför den sträckan. Vissa linjer har även student rabatt, även Yamanote line, men jag är osäker på om man kan få den rabatten på enbart pre-college visum. Om båda stationerna ligger på Yamanote line är det knappt mer än 30 min mellan stationerna (de som ligger längst ifrån varandra) eftersom tåget går i en cirkel. Det är svårt för mig att säga vad det skulle kosta, beror på hur många linjer du måste byta mellan. Jag bor i Oomori som ligger på Keihin tohoku line och jag byter till Yamanote i Shinagawa för att åka till Takadanobaba. Jag tar turen på Yamanote line från city (som det kallas) via Shibuya och Shunjuku och mitt kort ligger på ca 10 000 yen i månaden utan min studentrabatt. Med min rabatt blir det ca 6 000 yen. Kollektiv trafiken är det som kostar pengar i Japan. Där får man vara beredd att betala, därför är det najs om man kan ha lite tur och fixa som jag hade och har mitt Suica täckt för Shibuya (som jag alltid är i) eftersom det ligger på min skolruite.

Kommentarer
Postat av: Christoffer

Hm, ja då skulle jag isf nog ta Chuo Line (local) från Kanda till Shinjuku och sedan Yamanotelinjen till Shin-Okubo. Men finns det alltså ett "Commute Pass" som fungerar för dessa två linjer också? Och var kan man se priset?



Och är det möjligt att köpa ett student-commute pass mellan Shibuya och Otemachi (Hanzomon) bara för att jag vill kunna åka dit billigt och ha kul (är alltså ingen skoltur egentligen...)? Eller då kanske inte studentrabatten gäller?



Tokyos tunnelbana är inte jobbig men jäklar vad förvirrande deras kortsystem är :/

2009-05-01 @ 02:25:41
URL: http://www.mittorigo.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0