Hälsningar från Kyoto!



Halloj! Nu är det uppdatering från Kyoto som gäller i ett par dagar. Som ni vet så är Yuji ifrån Kyoto egentligen, inte Tokyo, så han är lite borderline lantis och pratar lite roligt. Vi åkte ifrån Tokyo i går kvall runt 10 tiden med nattbussen som tar ca 8 helvetes timmar. Jag är en sån som inte kan sova sittandes med avdomat arsle och nackspärr. Det kanske gör mig till en av de mer gnälliga, sämre människorna men jag förstår inte hur det är möjligt. Speciellt inte när man också är spänd inför en resa och tycker det ska bli super kul. Det är som dom där 11 timmarna på planet till Sverige. Om jag inte får en tresits att breda ut mig i så spelar jag Nintendo DS tills vi landar. Men resan gick bra, jag sov jobbiga strötimmar (då är det fan bättre att inte sova alls) så när vi kom fram och hem till Yujis familj så dog vi båda två och sov fram till lunch. Nu har vi varit på Suntory fabriken och druckit öl på halvfastande mage så vi var båda småfulla på vägen hem. Det bästa var att jag hittade Na-chan juicens lunchlåda och kylväska i fabriks shoppen, jag som behövde en ny lunchlåda och allt! Och vem vill inte ha Na-chan?
Nu är vi tillbaka hemma hos Yuji som bor precis mitt emellan Kyoto och Osaka i Oyamazaki. Familjen här håller på att städa upp i garaget och trots att jag ville hjälpa till så blev jag uppskickad till laptopen för att "göra läxor eller nåt". Likabra det, jag skulle nog ändå bara vara i vägen. Det känns så otroligt skönt att Golden Week äntligen är här så vi kan vara lite lediga tillsammans och få någorlunda semester. Jag är fortfarande elev, eller studerande, så jag har lov men det har inte Salarymen som Yuji är. Så det är de här 10 dagarna vi får plus lite Obon i Augusti-September och någon vecka runt Nyår.

Nu ska jag spela The Sims för tror ni inte jag lyckades i alla fall! Jag har inte köpt en ny, dyr datorn som skulle kunna klara allt bara för att det inte ska orka med mitt favorit spel. Så går det inte till alls!

Till Cristoffer som kommenterade mitt förra inlägg;

Tokyo Metro kortet kan både vara helt meningslöst men också asbra beroende på vart man  bor. Tokyo Metro kortet täcker bara tunnelbane linjerna (Hanzomon, Ginza, Tozai, Shinjuku osv)så det går inte att åka Yamanote med det eftersom Yamanote är tåg och en JR linje. Då får man använda Pasmo eller Suica (som också fungerar utmärkt på Tokyo Metro). Vet du vart du ska bo och vart du ska gå i skolan? Om du vet det redan nu så kan jag hjälpa dig och se vad som passar bäst : )

Kommentarer
Postat av: Christoffer

Tack för svaret :)



Men med det kortet borde det väl inte kunna gå att åka på Toei-linjerna, eller?

Hm, skolan ligger vid stationen Shin-Okubo på Yamanote-linjen så jag vill bor nära den stationen.

Helst av allt så skulle jag förstås vilja ha ett kort som går bra på alla linjer (Yamanote, Toei, Tokyo metro), utan att behöva betala varje gång som man gör med Pasmo.

2009-04-29 @ 14:39:11
URL: http://www.mittorigo.wordpress.com
Postat av: Christoffer

Förresten, hur mycket skulle ett kort kosta mellan Shin-Okubo och Otemachi eller Kanda? (lika nära till båda)

Tack för hjälpen :)

2009-04-29 @ 19:03:52
URL: http://www.mittorigo.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0