Lite japanskt smått och gott.

Vi har ju alla been there done that - vi har festat för tre kvällar på en kväll. Vi har suttit uppe halva natten och bitit naglarna för att vi varit så nervösa och fått mindre än 4 timmar sömn. Vi har stoppat fingrarna i munnen och dragit på oss maginfluensa, vanlig influensa, vinter influensa, vår influensa och "bara-för-att-jävlas-i-mitten-av-året" influensa. Dålig sushi, mellan okej sushi, kött från Kina, kött från Danmark, kött från galna kon i grannkommunen. Jag tror ni förstår vart jag försöker komma. Att må skit är det värsta som finns... ja det måste vara det absolut värsta. Men vad ska man göra? Mår man skit så mår man skit? Men nej. Måste man inte, då tänker jag ta-mig-fan inte heller!



Otsukas (medicin företag) Pocari Sweat är Guds gåva till människorna (mig). Pocari Sweat finns att köpa i precis alla former som på bilden ovan och kostar mellan 7 - 24 kr. Pocari är ingen sportsdryg som man får kommentarer om ibland, jag ser den som ren vätse ersättning och det är i stort sett vad den är, en rehydration solution. Pocari innehåller alla mineraler och salter (och vad det nu är) som kroppen naturligt ska ha i sig. Kroppen tar upp vätskan snabbt eftersom den såklart efterliknar det som kroppen söker. Ända onödig het i mina ögon är dess 27 kcal.

I Japan dricker vi Pocari Sweat när vi är sjuka eller när man börjar bli lite snörrig i huvudet på sommaren. Störst säljande är fortfarande vatten och PC dricker man när man känner sig svag. Läkare säger också åt en att dricka PC när man fått sina mirakel mediciner för sin magsjuka med extra lösimagen set. Eftersom jag inte dricker vatten så slog min kropp en kullerbytt aoch jag dricker det nästan dagligen och har aldrig mått så bra huvudvärksvis. När jag började dricka PC försvann mitt Coca Cola beroende på endast ett par veckor, nu kan jag knappt ens dricka en hel 33cl själv!

(Underground: Efter en kväll ute klubbandes och du vinglar hem runt 5 på morgonen. Drick en Pocari Sweat, storlek andra från höger, precis innan du går och lägger dig (killar kan behöva dricka lite mer). Detta motverkar nästa dags huvudvärk helt och hållet då baksmälla är ren uttorkning.)

Jag har helt sjuka magproblem och ser den här medicinen som mtit enda hopp i livet ibland. Ootaisan lugnar ner magen helt och hållet när du har ont i den, mår illa, kräks, har druckit för mycket alkohol/dricka, ätit för mycket, sura uppstötningar, orolig mage, diarré.. osv osv osv. Det är ett lite brunrött pulver som man dricker tillsammans med vatten eller vad man nu föredrar. Det smakar inte jordgubstårta precis men det tar alltså sekunder sen är du redo and on the go again! Ootaisan är receptfritt och 32 påsar ligger på ca 41 kr.


Benza burokku (Block) botar förkylning. Det är effektiv vid snor, slem, hosta, huvudvärk, näsont?, mer slem, nysningar, ont i bihållorna och feber. Kuren ligger på två tabletter efter varje måltid (3 gånger om dagen) och dom börjar verka vid första kuren. Nu tycker jag det är lite väl extremt att medicinera bort en förkylning men har det gått 4 dgaar och man måste till skolan för mer frånvaro är livsfarligt då kan man ge kroppen en hjälpande hand. Men självklart, även med medicin så är det sängen som gäller : ).



Ripobitan D är en slags energi dryck. Har du pulled an all nighter framför WoW och sen måste upp i skolan och börja känna tunga ögonlock så är det dom här små flaskorna som räddar ens liv. Dricker man en får man en direkt energy boost . Den används också rätt flitigt när turister bestiger Fuji-san. Självklart kan man undra då lite, av Japanerna får man höra att det är en vitamin dryck med vitaminer och mineraler som piggar upp men faktumet är att Ripobitan innehåller hela 30mg Nikotin. Sen så är Japan inte helt så crazy, självklart behövde den här lilla flaskan genom gå både det ena eller det andra innan den såldes men så länge det står Nikotin på ettiketen så håller jag mig till de lite andra lite mindre effektivare : ).

Det var bara en liten smak på vad man kan stoppa i sig här borta för att göra livet lite roligare : D!

Kommentarer
Postat av: Arctic

Efter att ha läst det här inlägget så önskar jag att dem där grejerna fanns i Sverige..

2011-09-24 @ 14:13:43
URL: http://arcticsview.blogg.se/
Postat av: Sara Lu

Känner att detta inlägg kommer rädda mig första tiden i Japan (åker nu om en vecka), så länge de ser likadana ut förpackningarna så kommer jag mycket lättare kunna hitta allt :D

2011-09-26 @ 20:48:59
URL: http://ohanami.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0