Kanji no Shou!



Nu har jag äntligen ett spel att rekommendera! Det har spelet har hållit mig helfokuserat på kanji i hela 30 min tills min Nashi frukt inte kunde stå själv när jag behovde sätta ner den. Spelet är toppen. Man kan köra lite olika spel, adventure och sånt men jag har hittills bara kört "övning (renshu)" som har ord man ska välja den rätta kanjin for. Om ordet är ett dubbel eller trippel kanji ord väljer man den första, sen den första ihop med nästa, osv. Det är riktigt kul. Bästa är att efter att man svarat rätt så berättar spelet vad ordet betyder. Det sitter aldrig fel! Jag tycker att alla som börjat plugga kanji ska spela det här for att öva upp ordforrådet lite, det är lätt att sitta och lära sig en kanji för sig själv men svårare när det är dags for kanji kombinationer med on- och kun-yomi.

Kvalifikationer; för att spela "måste" du kunna läsa hiragana och katakana mycket bra, HELST flytande. Flytande menas att kunna alla (givetvis) och kunna läsa i samma takt som du läser alfabetet: alltså inte behöva ljuda. Det är såklart bra övning att lära sig läsa snabbare också men räkna då med att du säkert blir trött i huvudet snabbt. Man måste också ha lite kanji kunskap, t ex att man först pluggar vid sidan om i en textbok eller liknande och sedan kör sina kanji drillar i spelet då! Ett ordförråd är också att rekommendera annars förstar man inte meningarna i övningarna eller betydelsen av orden.. va sträng jag låter, vill bara inte göra någon besviken.




(Kanji no Shou)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0