Japanska

Ar pa jobbet och har just nu absolut ingenting att gora. Tankte da att jag kanske skulle ta och presentera japanska for mina lasare och lara ut en eller annan fras. Men da slog det mig att jag har ingen aning om vad jag skulle lara ut. Kan ju knappt lara mig sjalv nagot. Men jag kan saga att skillnaden mellan japanska och engelska/svenska ar enorm. Om jag ska vara helt 100%-igt arlig sa fick jag lite smatt panik nar jag kom till Japan och insag detta. Trodde jag hade lite koll i alla fall. Sa jag kan saga det redan nu till de som tankte komma hit och last sin del pa folkuniversitetet och liknande, bra, men var beredda.. det kommer kannas som tid och penagr i papperskorgen.

Men det betyder inte att jag pastar att det ar omojligt eller svart. Det ar nog inte svarare an nagot annat sprak som man vet noll om. Kanske till och med i niva med engelska for dom som inte ar sa hajj pa de och tanker ta sig an att lara sig. Japanska ar ju lite lattare eftersom det har kanji, kinesiska tecken, som hjalper en hel hel hel hel del. Jag vet inte hur manga ord som jag kan lasa och forsta men inte for allt vad livet ar vart kan uttala eller anvanda. Bara for att jag forstar tecknena. Nar man har prov i skolan ar det ratt anvandbart.

Jag far ofta fragan overallt om hur bra min japanska ar efter ett och ett halv ar, om jag pratar flytande. Eller faktiskt ar fragan mer "Jaha, ett och ett halv ar! Och du pratar flytande japanska...?" mer som om folk tar det for givet. Det gor mig lite gratfardig nastan, haha. For flytande ar jag verkligen inte och att bedomma hur bra jag pratar och forstar japanska ar omojligt men jag brukar svara med det basta svaret jag har att jag kan halla en vanlig konversation, ga till banken, kopa mjolk, forsta latar, tackna mobilabonemang, skalla ut min pojkvan for att han slanger byxorna direkt pa golvet nar han kommer hem och lasa en bok for barn upp till kanske 12 ar. Ungefar sa "bra", snarare daligt, pratar jag japanska.
Pa fragan om jag pratar japanska med min pojkvan ar svaret nej, i stort sett aldrig, det skulle vara valdigt sma saker som "jag ar hungrig". Och om jag forstar allt vad Yuji sager sa ar mitt stolta svar NASTAN!, vanta bara ni jags ka bemastra den grotiga mummel som Kansai accenten ar! Vanta bara...




Kommentarer
Postat av: Jeanette

Gud, jag tycker alla kanjitecken ser likadana ut. Kommer aldrig kunna skilja på dom ^^



Är verkligen impad av att du bara stack iväg till Japan sådär. Ska bli kul att se landet med egna ögon.



Vi ses i mars hoppas jag! =)

//Jeanette (Mickes brud)

2008-11-25 @ 22:31:42
Postat av: Clara

Kan du kanii x3 ?

kommer aldrig lära mig det haha

2009-09-07 @ 14:40:58
URL: http://allic181.blogspot

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0