Japanska tva

Jag tänkte att jag skulle ta och berätta om vad jag håller på med. Jag kanske får något pluspoäng för att jag i alla fall tänker på det jag borde plugga på trots att jag inte pluggar. Jag har nämligen gått och blivit halvt galen och bestämt mig för att ta JLPT2 som är ett stort japanska test i affärs japanska som det kallas. Tester ligger på samma nivå ungefär som den Cambridge examen i avancerad engelska jag tog när jag var 17. Här i Japan används den av universitet och arbetsplatser för att på något sätt bestämma vilken nivå vi utlänningar ligger på, om vi är flytande eller inte. Om vi klarar av affärsjapanska eller inte med kultur och allt vad som ingår i det. Nummer två är den största och mest omtalade sen finns det en 4:a, en 3:a och en etta också. Ettan är då svårast. För tvåan måste man som jag tidigare nämnt kunna 1000 kanjis, runt 6000 ord och ha pluggat japanska minst 600 timmar för att ha nog med grammatik. Hur det kommer sig att jag ska ta detta prov med mina fjuttiga 600 kanjis och långt ifrån 6000 ord, det är en gåta. Att jag ens kommer komma i närheten att klara detta prov redan nu tvivlar jag något hysteriskt på. Och då tvivlar jag inte på det sättet jag gör varje gång jag får prov, jag tvivlar på det sättet att jag LOVAR att jag kommer ta med Yuji ut på Prince Hotels middags buffe i Shinagawa om jag klarar det. Det skulle inte bli billigt.

I alla fall, jag är uppskriven att göra provet den 7:e December tillsammans med resten av världen. Jag kommer självklart att ta provet på riktigt, redo och allt om 6 månader igen när provet hålls för första gången 2009. Det är nämligen så att från och med 2009 kan man ta JLPT proven hela två gånger per år! Innan har det endast varit en gång! Det är inte dåligt.

För dom som är lite nyfikna så har jag nu satt ihop ett inlägg med det som man kan tänkas behöva när man vill klara ett sånt här prov, förutom det jag tidigare nämnt, vill understryka att det är väldigt viktigt att man pluggat minst 600 timmar japanska.


Någon form av grammatik bok. Vi har fått den har fina gröna av skolan. Den ser tråkig ut, är tråkig men fungerar bra.



Kanji böcker. Kanske helst dom som är en samling av alla som behövs for JLPT2. Jag har endast hittat riktigt tunna dock vilket betyder att det inte finns plats för att öva riktigt. Jag kör dom två ovan, tillsammans blir dom 1000 kanjis. Förhoppningsvis rätt också, haha. Jag tycker dom är bra då man får öva lite och det finns lite bilder, min skola använder även photokopior från boken i kanji klasserna.

 

Ett Nintendo DS med spel. Jag vet ännu inte vilket spel jag rekommenderar mest men jag tror de jag visar har uppe är de tre jag lutar åt att rekommendera. Det blåa är nog bäst för dig som i stort sett inte kan mycket alls. Men kom ihåg att samtliga spel i stort sett kräver att du kan prata okej, då menar jag att du kan sätta ihop ordentliga meningar, att du kan förstå, dvs se på TV UTAN problem och att din hiragana/katakan är flytande. Detta eftersom samtliga spel är riktade till japaner for att dom ska kunna öva, polish osv... För helnybörjare rekommenderar jag My Japanese Coach starkt. För de på min nivå och uppåt rekommenderar jag det inte alls! Det är alldeles för segt trots att man kan spela sig upp till Intimidate och säkert över så orkar man inte skriva "stol" på japanska så många gånger, med eller utan ADD.


Socker i alla dess former och färger. Ju mer desto bättre. Jag vill varna alla att plugga till JLPT2 kan resultera i upp till 5 kilos s.k "Pluggvikt". Det är smällar man får ta. Foör de som inte alls känner sig redo för det finns det andra vägar att ta, bl a fejk socker som resulterar i 0 kilos pluggvikt och ett stycke PostPlugg Cancer. Eller frukt som kan ge dig kladdiga böcker och fläckiga kläder beroende på bordsskick och under hur många och vilka timmar du studerar.



En Japan. Från och med din 3:e vecka kommer du, speciellt under småtimmarna, känna ett behov av att ha någon som kan stå till svars till varför det har jävla skit språket måste ha så många jävla piss tecken som alla ser likajävladana ut. Du kommer också vilja veta varför dom inte kan ta och prata som vanligt folk och sist vilja ha någon som håller med om att alla länder helt enkelt borde prata svenska. Eller engelska. Eller helt enkelt hålla tyst. Jag rekommenderar att gömma vassa föremål under studietiden.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0